Rüütelmaa piirkiiruse suurendamisest Pirita teel: praegu on kiirus 50 km/h ja sõidetakse 70-ga, siis sõidetaks 90-ga

 (135)
Mis saab kurikuulsast teelõigust edaspidi? VIDEO
Rüütelmaa piirkiiruse suurendamisest Pirita teel: praegu on kiirus 50 km/h ja sõidetakse 70-ga, siis sõidetaks 90-ga
Foto: Tallinna linn

Hiljuti tegi maanteeamet Pirita teel katsemõõtmise, mille käigus ületas 94 protsenti juhte kiirust. Tallinna transpordiameti liikluskorralduse osakonna juhataja Talvo Rüütelmaa sõnul ületavad linalste seas tuntud lõigul juhi pidevalt kiirust erinevatel põhjustel. Linn ise plaanib aga lähiajal olukorra leevendamiseks Russalka ristmiku ümber ehitada, lisada jalakäijatele foore ning siis alles kaaluda teatud tingimustel 70 km/h piirkiiruse kehtestamise.

Maanteeamet tegi paar nädalat tagasi reedesel päeval katsemõõtmise Pirita teel ajavahemikus 12.50-13.20. Tulemused olid aga kergelt öeldes jahmatavad. Pooletunnise katsemõõtmise käigus mõõdeti 478 läheneva sõiduki kiirust. Neist 94 protsenti ületas kiirust (mõõdetud 51 km/h või rohkem), 36 protsenti ületas kiirust rohkem kui 10km/h ning vaid 3,8 protsenti sõitis lubatud kiirusega. Keskmiseks kiiruseks mõõdeti 58 km/h, maksimaalseks 75 km/h.

Video uute kiiruskaamerate katsetusest:

Seega sisuliselt ületavad peaaegu kõik juhid nimetatud lõigul kiirus. Samas tundub tavajuhile see mõneti ehk mõistetav, kuna igaüks, kes Pirita teel sõitnud, teab, et tegemist on äärmiselt hea nähtavusega lõiguga. Tee on seal suhtelisel sirge ja lai, teekate ning nähvatus head. Ainukeseks kitsenduseks on foorita ülekäigurajad Tallinna lauluväljaku läheduses ning ka Pirita poole liikudes. Sellest hoolimata tekib aga mõnevõrra põhjendatud küsimus, et miks nimetatud lõigul ei võiks piirkiirust tõsta, liiatigi, kui juhid seal koguaeg kiirust ületavad? Mida üldse teha selle kurikuulsa lõiguga?

Seotud lood:

Kuna nimetatud lõik kuulub Tallinna linna haldusalasse, siis suunas maanteeamet Pirita tee probleemiga seotud küsimused linnale.

Rüütelmaa: kiiremalt sõidult ummikusse sattumine tekitab rohkem stressi

Tallinna Transpordiameti liikluskorralduse osakonna juhataja Talvo Rüütlemaa põhjendas Delfile, et sõidukiiruse ületamine on linna spetsialistide hinnangul tingitud mitmetest asjaoludest.

"Esmalt hea kvaliteediga ja lai tee, mis liikluspsühholoogide hinnangul tekitab autojuhil soovi sõita kiiremini. Teisalt tagab hea nähtavus võimaluse juhil veenduda, et politsei ei ole sõidukiirust mõõtmas. Kolmandaks pääsemine kesklinna piirkonnast, kus tuleb mitmete fooride taga oodata sõiduvõimalust. Neljandaks sõidab suur osa juhte nn natukene kiiremini lubatud sõidukiirusest (+10 km/h)," rääkis Rüütelmaa.

Transpordiameti juhi sõnutsi oli tegelikult varasemalt Pirita teel lubatud 70 km/h, kuid siis koos nn natukese ületamisega sai linn mõõdetud kiirusteks ca 80-90 km/h.

"Arvestades, et seal on mitmed ülekäigurajad ja palju kergliiklejaid (jalakäijad, rulluisutajad ja jalgratturid), siis ei ole tegelik sõidukiirus ca 80-90 km/h kuidagi ohutu. Seda kinnitasid ka aset leidnud liiklusõnnetused ning sõidukiirusest tulenenud rasked tagajärjed. 80-90 km/h sõidukiiruselt on peatumine ülekäiguraja juures juhile oluliselt vastumeelsem ja seda ei tehta," põhjendas Rüütelmaa.

Sõidukiirus 70 km/h põhjustas ka ametniku väitel sõidukite oluliselt suurema kogunemise Rummu tee foori juurde õhtusel tipptunnil ning Russalka ristmiku juurde hommikusel tipptunnil. "Juhil tekitab rohkem liiklusstressi see, kui ta saab ühe lõigu sõita kiiresti ning siis peab kiiremini läbitud lõigus võidetud aja kaotama ummikus. Parem on ühtlane sõit ummikuteta või väiksem kulutatud aeg ummikus. Täna on lubatud 50 km/h ning üle 70 km/h sõitjaid peaaegu ei ole. Kui viibisin ise seadme tehnilisel katsetusel, siis ei leidunud kahjuks mitte ühtegi juhti, kes oleks sõitnud lubatud 50 km/h piires," tõdes Rüütelmaa.

Lahenduseks piirkiiruse tõstmine?

Võimalik lahendus, mis kaotaks massilise liiklusrikkumise nimetatud lõigul, peitub Rüütelmaa sõnul aga mitmes tegevuses.

Nimelt on Rüütelmaa väitel sõidukiirus 70 km/h võimalik siis, kui ei ole kergliiklejaid (öine aeg, jahedam või vihmane ilm ja kui ei ole musta jääd jms) ning seda võimaldab liikluskoormus.

"Kuna need kaks parameetrit sõltuvad aastaajast, kellaajast ja muudest teguritest, siis on 70 km/h võimalik dünaamiliselt, s.t. elektrooniliste liiklusmärkidega. Täna on elektroonilisel liiklusmärgil soovituslik tähendus ning selle kasutamine ei ole veel võimalik. Välja tuleb ehitada ka jalakäijate valgusfooride täislahendus ning automaatne ohutuvastussüsteem," rääkis Rüütelmaa.

"Arvestades, et kavas on Russalka ristmiku ümberehitus ning Reidi tee ehitus lähiaastatel, siis enne nende objektide valmimist ei ole piirkiiruse tõstmine Pirita teel otstarbekas, sest sõidukiirus tuleb siis jälle tööde ajaks piirata. Hilisemalt aga eelnimetatud tingimuste täitmisel on 70 km/h Pirita teel eelnimetatud olukorras teatud kellaegadel võimalik," lisas transpordiameti juht.