Siseministeeriumi eestvedamisel on valminud analüüs, mis selgitab välja võimalused, kuidas saaks Venemaale suunduvaid ja sealt tulevaid reisijaid sõidu jooksul kontrollida, ilma et nad peaksid piiripunktis ootama.

Kuigi praegu sõidab Tallinna-Peterburi ja Tallinna-Moskva liinil vaid Go Rail, tahavad Peterburi sõitma hakata ka mitmed teised firmad. Nii plaanib Hugo Osula bussifirma Lux Express avada 2015. aastal rongiliini. Ärimees Oleg Ossinovskile kuuluv Skinest Reisiveod kavandas liini juba selle aasta kevadeks, kuid aprillikuu seisuga on firma teatanud, et liini avamine lükkub edasi. Seoses jalgpalli maailmameistrivõistlustega plaanib ka AS Oktoobri Raudtee – Venemaa raudteede filiaal – käima panna liini 2017.–2018. aastal.

Tehtud analüüs näitab, et kui kõikide operaatorite soovid peaksid realiseeruma, sõidab 2018. aastal Tallinna-Peterburi-Tallinna liinil ööpäevas ja mõlemas suunas kaheksa reisirongi maksimaalselt 4400 reisijaga. Veel kinnitatakse, et selline reisijate arv võib saada ka täiesti reaalseks mahuks, kui kahe linna vaheline ala suudetakse läbida kiiremini kui bussiga, rongid on ka mugavamad kui maanteel sõitvad masinad.

Pooletunnine võit

Seega on otstarbekas juba praegu hakata mõtlema sellele, kuidas saaks korraldada piirikontrolli liikuvas rongis. Kui juunis pärast nelja-aastast pausi Peterburi vahet jälle sõitma hakanud GoRaili rongidel kulub firma juhatuse liikme Alar Pinseli sõnul piirini jõudmiseks umbes kolm ja pool tundi, siis liikuva piirikontrolliga võidaks ajas vähemalt pool tundi.

Vaja muuta eeskirja

„Kui praegu seisab rong 40 minutit, siis piiriületamise lihtsustumisega seisaks rong ainult inimeste peale- ja mahatulekuks. Seda muudatust oleme pikalt soovinud, ka Venemaa poolelt.” Pinsel lisas, et reisijate tagasiside kuu aega käigus olnud liinile on hoolimata piiri ooteajast positiivne. „Inimesed on seismisajaga arvestanud ja rongiga on näiteks lihtsam kui bussiga, sest bussireisijad peavad oma kompsudega piiriületuse ajaks sõidukist välja tulema,” rääkis Pinsel.

Et korraldada Eestis piirikontrolli liikuvas rongis väljaspool piiripunkti, on vaja muuta kõigepealt piirirežiimi eeskirja ning lisaks on vajalik ka riigipiiri seaduse muutmine, mis tähendab vedajale kohustust esitada elektrooniline reisijate nimekiri politseile hiljemalt tund aega enne jaama saabumist.



EESKUJU

Soome liikuv piiriületus

Alates 2010. aasta detsembrist liigub Helsingi-Peterburi-Helsingi liinil kaheksa reisirongi ööpäevas ehk mõlemas suunas neli.

Soomes saavad vagunisaatjad reisijate kohta vajaliku info seadmetega, mis loevad reisidokumentidelt MRZ-koodi. Seejärel saadetakse reisijate nimekirjad piiripunkti kontrollimisele vähemalt tund aega enne rongi saabumist.

Allegro kiirrongide kasutuselevõtuga tõusis reisijate arv 2011. aastal läbi Vainikkala piiripunkti 27 protsenti ehk 435 922 reisijani. Reisijate arvu kasvu prognoositakse 2015. aastaks kuni 700 000 reisijani aastas.