Omavalitsuste kulud andmete esitamisel ainuüksi auditeeritud seitsmele olulisele andmekogule on nende hinnangul suurusjärgus miljon eurot aastas.
Riigikontrolli arvates on andmete esitamine peamiselt riiklik ülesanne, andmekogupidajate arvates mitte. Andmeid esitatakse kohustuslikus korras ja riigi ettekirjutatud reeglite järgi, nii et omavalitsustel ei ole võimalust valida, kuidas ülesanne täita. See on üks põhilisi tunnuseid, mis eristab riiklikke ülesandeid omavalitsuslikest.
Märke on riigikontrolli arvates teisigi, kuid üldistades saab väita, et andmete kogumine sel viisil väljendab selget riiklikku, mitte kitsalt kogukondliku olemusega huvi. Riiklikku huvi ilmestab ka andmete mitmekülgne kasutamine nii riiklikus statistikas kui ka mujal ning riik on teinud enamasti ka jõupingutusi, et andmed omavalitsustelt kätte saada.
Andmekogupidajad väidavad vastu, et andmete kogumisest saavad kasu ka omavalitsused või et andmete esitamine andmekogusse on omavalitsuste muude tegemistega nii tihedalt seotud, et seda ei saa võtta eraldi riikliku ülesandena.
Riigikontrolli arvates on omavalitsuste võimalik kasu asja juures vaid üks nüanss, mis ei kaalu teisi üles. Samuti ei saa Riigikontrolli arvates käsitleda andmete esitamist katkematus seoses omavalitsuse muude ülesannetega, sest enamasti andmete esitamisest nende muude ülesannete täitmine ei sõltu. Näiteks ehitise ehitus- või kasutusloa menetluses ei ole loa taotluse läbivaatamine ja loa väljastamine kuidagi mõjutatud faktist, kas loa andmed on ka ehitisregistrisse kantud.
Toimunud vaidlus võib tunduda pelgalt juriidilise vägikaikaveona, kui andmete esitamine ei põhjustaks omavalitsustele arvestatavaid kulusid. Auditis vaadatud andmekogudesse teevad omavalitsused aastas sadu tuhandeid kandeid, milleks kulub üksjagu raha.
Riigikontroll uuris auditis, kui suuri kulusid toob omavalitsustele kaasa andmete esitamine auditeeritud andmekogudele. Kulude suuruse kindlakstegemisel küsis riigikontroll, kui palju võtab omavalitsusel andmete kandmine infosüsteemi aega.