Eelnõu algatas Keskerakonna fraktsioon ning erakonna peasekretär Priit Toobal märkis ettekandes, et alkoholireklaami täieliku keelu tele- ja raadioprogrammis ning välireklaamina eesmärgiks on vähendada selle mõju tarbijatele, eelkõige noorte ja laste väärtushinnangutele ja hoiakutele.

Toobali sõnul selgus konjunktuuriinstituudi uuringust, et eelmisel aastal joodi Eestis ühe elaniku kohta keskmiselt 10,2 liitrit absoluutalkoholi, kus juures välismaale viidud alkoholi seal sees ei ole, küll aga on tarvitatud alkohol jaotatud ka imikute ja laste peale.

Soomes on alkoholireklaami keelatud ning see on ka mõju avaldanud. Eestis on öise alkoholimüügi piirang mehe sõnul vähendanud Eesti keskmist alkoholi tarbimist üle kahe liitri inimese kohta aastas. „Nii et on näha, et konkreetsed meetmed vähendavad alkoholi tarbimist,“ kinnitas Toobal.

Maret Maripuu küsimusele vastates nentis Toobal, et on oht, et alkoholireklaam kolib internetti, kuid lisas samas, et internetti puudutav regulatsioon on vaja eelnõusse sisse tuua.

Mitmed riigikogu liikmed muretsesid, et reklaamifirmade tulu väheneb uue seaduse kehtima hakates märgatavalt. „Kui eesmärgiks on rahva tervise püsima jäämine, siis mina ei vaataks alkoholitootjate ja reklaamitootjate firmade kasumit,“ vastas Toobal.

Taavi Rõivas viitas, et ühel Tallinna raha eest Keskerakonna välja antaval ajalehe tagakaanel on kõrtsi reklaam, kus ka viinapudel ja ka selle mark selgelt tuvastatav. „Kas ei oleks kohane alustada oma ninaesisest ja oma vastutusest ja vähemasti avaliku raha eest mitte neid reklaame välja anda, kus tõepoolest viinapudel on väga üheselt eristatav ja reklaamitud,“ küsis Rõivas.

Toobal sedastas, et eelnõu puudutab vaid alkoholi kui toote, mitte meelelahutusasutuste reklaami keeldu. Rõivas juhtis tähelepanu, et kehtiva reklaamiseaduse paragrahv 28 sätestab üheselt, et ajalehe esi- ja tagaküljel on alkoholireklaam keelatud. „Nii et selles mõttes võib ka tõlgendada seda Kesklinna Sõnumite viinapudeli pilti tagaküljel otseselt praeguse seaduse rikkumisena.“

Valitsus on vastu

Majanduskomisjoni liige Arto Aas sõnas kõnetoolis, et valitsuski möönab, et riigi alkoholipoliitika tuleb üle vaadata, pöörates sealjuures erilist tähelepanu laste ja noorte alkoholiga seonduvate probleemide lahendamisele, kuid ei pea võimalikuks reklaamiseaduse muutmist esitatud kujul toetada.

Aasa sõnul võib juhtuda, et telekanalid alustavad pildi edastamist teiste riikide jurisdiktsiooni alt, olles vaba Eestis praegugi kehtivatest ajalistest piirangutest alkoholi reklaamile.

Aas märkis, et alkoholireklaam moodustab telekanalite müügitulust talle teadaolevalt ühe viiendiku, mis on märkimisväärne osa. Majanduskomisjon kardab, et keelu karmistamisel võivad ohtu sattuda töökohad.

Eelnõu jõustumise ajaks on märgitud 2012. aasta 1. jaanuar, kuid Aasa sõnul rikuks see põhiseadusest tulenevat õiguspärasuse ootuse põhimõtet juba sõlmitud pikaajaliste reklaamilepingute puhul.