Reklaamispets: meie parteid pole võimelised rahvaga arusaadavalt suhtlema

 (51)
reklaam
---

Reklaamispets Marek Reinaas leiab, et kui Eesti suurparteidele maksis koht Euroopa parlamendis viis miljonit krooni, siis see on erakondade arrogantsuse ja eneseimetluse hind.

Isamaa ja Res Publica Liit IRL, Keskerakond ning Reformierakond kulutasid valimiskampaanias ühele Brüsselisse saadetud poliitikule ligi viis miljonit krooni. Reklaamiärimees Marek Reinaas ütleb rahanumbrit hinnates hoopis, et Eesti erakonnad ei ole võimelised juba tükk aega rahvaga arusaadavalt suhtlema.

"Oma arrogantsuses asuvad nad justkui teisel planeedil, mille direktoriks on klaasistunud silmadega peaminister. Kodanikega ei saa suhelda valimispropaganda keeles, kodanikega peab rääkima tarkade otsuste ja tegude keeles," väidab reklaamiagentuuri Zavod loovjuht Reinaas. "Selles mõttes võib öelda, et iga sent, mis on kulutatud valimispropagandale, mille tõestuseks ei ole otsuseid ja tegusid, on maha visatud raha. Seega ei saa öelda, kas viis miljonit on suur või väike summa, see on erakondade arrogantsuse ja eneseimetlemise hind."

Reinaas möönab, et lühikese ja ägeda eurokampaania ajal säravaid lahendusi silma ei torganud.  "Kui lähtuda turundusstrateegiast, siis jäi silma tõsiasi, et enamus erakondade kampaaniate eesmärk oli laiendada oma valijaskonda - leida asjasse mitte puutuvate lubaduste ja teiste erakondade mahategemise abil uusi valijaid," hindab ta ja lisab, et paraku unustasid poliitikud oma püsikliendid ehk need valijad, kes on truult siiamaani oma hääle ühe või teise partei eest andnud.

Reinaas täpsustab: "Indrek Tarandi üle 100 000 hääle on selle vea tõestuseks. Seepärast arvangi, et enamus europarlamendi valimiste säravamaid ideid ei tulnud hoopiski mitte erakondade valimisstaapidest ja reklaamiagentuuridest."

Suurima kulutuse - 10 miljonit krooni - tegi Euroopa Parlamendi valimisteks Keskerakond. Paar kuu jooksul kulutatud miljonid annavad silmad ette isegi Eesti suurematele ettevõtetele.

"Eestis tegutseb kümmekond ettevõtet, kelle aastane turunduskulu on ca 100 miljonit krooni ja paarsada ettevõtet, kelle turunduseelarvet saab mõõta kaheksakohalistes numbrites," teab Reinaas. "Kuna ees on veel sügisesed kohalike omavalitsuste valimised, siis ilmselt reklaamikulutused 5 ja 10 miljonit krooni on alles õiekesed."

Ta ennustab, et arvestades praegust majandusseisu ja ärisektori poliittoetuste kokkukuivamist, on aasta lõpuks on päris mitu parteisekretäri väga hallide nägudega.

"Siinkohal oleks asjakohane meelde tuletada, et mittetulundusühingute, ja erakonnad on juriidilises mõttes mittetulundusühingud, juhatuse liikmed vastutavad mittetulundusühingu võlgade eest oma isikliku varaga. Järgmise aasta alguses ei pruugi nii mõnegi partei juhatuse liikme koht olla väga ahvatlev..."