Uue alkoholiseaduse kohaselt peaksid tootjad alkoholitaara ning -reklaami varustama suitsupakenditelt tuntud hoiatussiltidega, väiksema alkoholisisaldusega jooke lubatakse reklaamida senisest hiljem ning karmistatakse tunduvalt seniseid alkoholireklaami reegleid, kirjutab Eesti Päevaleht.

Eelnõu riigikogu ees kaitsnud majandusminister Juhan Parts ei pidanud alkoholireklaami täielikku keelamist põhjendatuks. See kahjustaks ettevõtluskeskkonda, sest raskendaks tunduvalt uute tulijate turule sisenemist ning annaks eelise tuntud kaubamärkidele.

Samas pidas majandusminister oluliseks uue seadusega alkoholireklaamile täpselt ette seatud tingimusi. Näiteks kaoksid uue seadusega alkoholimüüjate tarbijamängud, keelataks alkoholi tarbimise positiivsena ning karskuse negatiivsena kujutamist.

Saku Õlletehase turundusdirektor Rauno Stüff avaldas rahulolematust faktiga, et hilisemaks soovitakse nihutada vaid lahjema alkoholi lubatud reklaamiaega. “Praegu tõuseb Eestis kangete alkohoolsete jookide müük ning õlleturg langeb, seega on piirangud andnud löögi lahjematele ning kvaliteetsetele jookidele, kuid selle arvelt suurenes tunduvalt odava viina müük,” selgitas Stüff.

Liviko juhatuse esimees Janek Kalvi jäi uue reklaamiseadusega üldiselt rahule. “Mõni muudatus alkoholiturul tuleb, kuid neid tekitavad kõik sellised muudatused,” möönis Kalvi. “Samas jään seisukohale, et alkohol on alkohol ning kangete ja lahjade jookide diferentseerimine on põhjendamatu.”

Eelnõu ühe autori, majandusministeeriumi nõuniku Maria Alajõe sõnul muudaks uus reklaamiseadus enam õlletootjatele seatud piiranguid. “Piirangute põhieesmärk on vähendada noorte alkoholitarbimist ning üldjuhul alustatakse alkoholitarbimist just leebematest jookidest. Koostöös sotsiaalministeeriumiga jõudsime seisukohale, et neile rohkema reklaamiaja võimaldamine pole põhjendatud,” leidis Alajõe.

Eelnõus ette nähtud hoiatussiltidest Kalvi mingisugust kasu ei oota. “Silt teeb tootjale küll olukorra natuke raskemaks, sest tööd peab rohkem tegema, kuid usutavasti kaotab selline silt kiirelt mõju, sest alkoholi liigtarbimise kahjulikkus on ju laialt tuntud fakt ning pudeli pealt keegi seda esimest korda teada ei saa,” lisas Kalvi.

Seaduseelnõu sätestab ka, et alkoholireklaam keelatakse peamiselt lastele suunatud üritustel. Juhan Partsi sõnul lisati sõna “peamiselt”, sest vastasel korral oleks jäänud võimalus väitluseks, kas lastega kaasas olevad lapsevanemad muudavad lasteürituse kogupereürituseks.

“Kindlasti pole õllesummer lastele suunatud üritus, kuid ka pereürituseks nimetamine tekitab mitu küsitavust,” leidis Maria Alajõe, kelle hinnangul peaks õllesummerit nimetama siiski täiskasvanutele suunatud ürituseks ja seega ka piirama laste juurdepääsu.