Rajame Tallinnasse hiigelpika rannapromenaadi?

 (55)
Kepikõnd
Foto: DELFI

Tallinna merepiir peaks tulevikus võtma väga uhke ilme: kümnete kilomeetrite pikkusel rannapromenaadil jalutavad inimesed, sõidavad jalgratturid, kihavad välikohvikud. Kakumäe rannast jalutama hakates peaks piki kaunist mereranda takistamatult Meriväljale välja jõudma.

Kahjuks pole tore visioon mitte kindlas kõneviisis tegevuskava, millel oleks paika pandud algus, lõpp, hind ja rahastajad, vaid dokument nimega “Tallinna rannapromenaadi linnaruumilise arengu ettepanek”, kirjutab Eesti Päevaleht.

Sellest hoolimata on tegemist väga kasuliku ettepanekuga — nimelt annab see edaspidiseks tegutsemisjuhised kõigile arendajaile, kes mere äärde midagi ehitavad. See tähendab, et varem või hiljem peab ka uhke visioon realiseeruma.

Paljassaare sadam

Paljassaare sadamaala tulevikku suunab juba heaks kiidetud struktuuriplaan, mis näeb rohkem kui 40-hektarisele alale ette elu-, äri- ja vaba aja veetmise piirkonna.

Praegu sadamas äri ajavad ettevõtted viivad oma tegevuse linnast välja, kogu ala väljaehitamiseks kulub ekspertide hinnangul oma 25 aastat. Palju see maksta võib, ei oska praegu ilmselt keegi ennustada. Paika pandud struktuuriplaan annab maaomanikele võimaluse asuda koostama piirkonna tulevase näoga kokku sobivaid detailplaneeringuid.

Põhjaväil

Russalkast Ahtri tänavani hakkab loodetavasti juba lähitulevikus kulgema ummikuid leevendav uus teejupp — Põhjaväil. Osa väilast peaks kulgema tunnelis. Kahjuks pole esialgu veel mingit selgust, millal väila ehitama hakatakse, selle taga seisab ka promenaadi rajamine.

Ent tulevikus peaks seal olema sõiduteed merest eraldav haljasala, puitterrassid jalutajaile, rattateed ja välikohvikud. Praeguseks on Põhjaväila plaan niikaugel, et linn ostab kokku tulevase tee alla jäävaid kinnistuid.

Patarei vangla

Patarei vangla piirkonna asjus lõppes möödunud aasta lõpus rahvusvaheline ideevõistlus, mis sisaldas muu hulgas ideed teha vanglasse klooster ja kunagise vesilennukite angaari juurde justiitspalee. Palees saaksid endale ruumid kohtud, prokuratuur ja justiitsministeerium. Alale võiks tulla ka meremuuseumi väljapanek.

Esimene etapp

Rannapromenaadi ehitus on juba alanud: Rocca al Mare kooli juures hakati eelmise aasta lõpus merd täitma ja betoonäärisega kindlustama. Tänavu loodetakse promenaadiosa pikendada kuni Rocca al Mare keskuseni, Paldiski maantee 96.

Ooperimaja ja linnavalitsus

Varem on räägitud, et Nafta tänava kanti võiks rajada uue ooperimaja. Viimase paari kuu jooksul on uue maja ehitamise asemel soovitatud aga hoopis praegust ooperimaja laiendada.

Kusagile Admiraliteedi basseini ümbrusse võib kunagi kerkida uus linnavalitsuse hoone. Küsimus, kas, millal ja kuhu täpsemalt, on siiani veel äärmiselt lahtine, möödunud suvel puhkes sel teemal arhitektide ja linnavõimu vahel terav vaidlus.

Vesitakso

Korraliku turismi- ja merelinnana peab ka Tallinn saama vesitakso. Praeguseks on välja valitud 15 kohta, kus vesitakso saaks peatuda. Kas takso hakkab sõitma nagu tramm, väljudes peatusest kindlal ajal ja tiirutades Kakumäe ja Merivälja vahel, või pigem nagu takso, mis korjab kunded peale ja sõidab kuhu vaja, sõltub ilmselt juba konkreetse operaatori äriplaanist.

Tehissaar

Mõni nädal tagasi Tallinna ranna äärde tehissaare ehitada soovitanud linnavolinik Märt Sults oli rannapromenaadi visiooni arvestades igati õigel teel: Paljassaare sadama kanti on tehissaare rajamise võimalus juba ette nähtud. Linnaplaneerimisameti üldplaneeringute osakonna juhataja Martti Preem selgitas, et see konkreetne koht sobib tehissaare rajamiseks eriti hästi, kuivõrd seal on praegugi juba madalam koht, kuhu oleks hõlpsam saart rajada kui kusagile mujale.

Mida saarel tegema hakataks, pole mõistagi veel selge. Promenaadi-plaani järgi ei tuleks sinna igal juhul elamud, saarekest peetakse ärimaaks. Rannikuga ühendaks tehissaart mõistagi sild.

Ühendusteed

Tallinna mererannas on hulk alasid, kuhu tavainimene mingil juhul minna ei saa — näiteks kinnine sadamaterritoorium. Neist mööda pääsemiseks ehitatakse rannaservi ühendavad vaheteed, millele jalutajad ja jalgratturid saavad eraldi rajad. Nende ehitamine on küll linna ülesanne, kuid enne merega piirnevate promenaadilõikude valmimist nende ehitust ei alustata.

Haljasalad

Promenaadi-kava näeb ette hulga ranna lähistel asuvaid haljasalasid. Need ei ole mitte tulevased pargid, vaid pigem sellised kohad, kus on juba praegu puud, mida ei tohi ka tulevikus mingil juhul maha võtta. Laiem rohevöönd asub Stroomi ranna kandis.

Refereeritud artikli originaaltekst Eesti Päevaleht Onlines