Rahvusooperi töötajad lahkuvad palga pärast

 (127)
Rahvusooper Estonia
ETA FOTO

Rahvusooper Estonia olulisim mureküsimus senise vaieldamatu kunstilise arengu taustal on ooperikoori, balletitrupi ja sümfooniaorkestri palgatase. Selle pärast lahkujaid on palju ning sama palga peale uusi professionaalseid artiste leida keeruline.

„Estonias on jätkunud tugev kunstiline areng, kõiki etendusi saadab menu ja saalid on täis. Jätkusuutlikkust on aga üha raskem säilitada — rääkimata edasisest arengust — sest üha raskem on komplekteerida eelkõige ooperikoori, sümfooniaorkestrit ja balletitruppi, kuna pole võimalik pakkuda konkurentsivõimelist palka,“ on Estonia peadirektor Paul Himma mures, teatas rahvosooper.

„Äraminejad on tööd leidnud igal pool maailmas, mis näitab et professionaalsete oskuste tase Estonia teatris vastab rahvusvahelistele standarditele,“ räägib Himma.

Teatri juhtkonna püüded jõuda järgi ja edestada vähemalt Tallinna keskmist palgataset pole vilja kandnud ning see vähendab oluliselt artistide püüdu ja motivatsiooni ennast rahvusooperiga siduda.

Rahvusooperi loominguline juht ja peadirigent Arvo Volmer lisab, et siinkohal on erinevus Eesti üldisest tööjõupuudusest. „Koolitatud tööjõud tublide ja oskajate inimeste näol on tegelikult olemas, aga nad on teatritööst loobunud palga pärast,“ ütleb Volmer.

“Muuhulgas satub seetõttu löögi alla kogu seni hästi toiminud muusikahariduse süsteem. Oluline osa riiklikust koolitustellimusest muusikaerialadel jääb perspektiivita. Muutub küsitavaks, kas aeg, energia ja riigi raha, mis on iga noore muusiku koolitamisel pooleteise aastakümne jooksul kulutatud, on ikka olnud põhjendatud. Pole saladus, et kehv olukord mõjutab ka repertuaaripoliitilisi otsuseid — paljud huvitavad teosed jäävad Eesti publiku ette jõudmata mitte kunstilistel põhjustel, vaid seetõttu, et lavale pole piisavalt muusikuid saata,“ räägib Arvo Volmer.

Balletitrupi kunstiline juht Tiit Härm ütleb, et eriti meestantsijate puhul kipub saama juba reegliks — kes vähegi rollidega välja paistab, see suundub esimese kutse peale välismaale.

„Kunstilise arenemise võimalusi suudame pakkuda küll, kuid äraelamise nimel eelistatakse kõrvalosasid mõnes Saksa, Hollandi või USA trupis pearollidele meie laval.“

„Iga etendus on logistiline operatsioon selle nimel, et tantsijate ridade hõredus publikule liialt silma ei paistaks. Nii oleme saavutanud tipptaseme muuhulgas ka kiirete kostüümivahetuste alal,“ lausub Tiit Härm mõru muigega.