Mul on olnud Keskfraktsiooni esindajatega töine läbisaamine ning olen nende konstruktiivset käitumist majanduskriisi ajal ja pealesunnitud kärpe-eelarvete menetlemisel korduvalt ka tunnustanud.
Keskerakond esindab iga neljandat valimas käinud Eesti Vabariigi kodanikku; peamiselt neid, kelle suhe Eesti riigiga on erinevatel põhjustel mitmetahuline ja seetõttu vastuolulisem.
Aga nad pole seetõttu kuidagi vähem väärtuslikud Eesti kodanikud. Nad on lahutamatu osa Eesti edasisest loost. Nad väärivad endile kõige paremaid, ausamaid, kõiki ühiseid lääneliku demokraatia reegleid järgivaid esindajaid.
Head sõbrad.
Minu teadlik ja rõhutatud distants parteipoliitikast ning koos sellega ka valimistel täiesti legitiimselt mandaadi saanud valitsuse valikutest ei tähenda eemalseismist olulistest sisepoliitilistest küsimustest. Kõigest sellest, mis kujundab Eesti homset päeva.
Oma seisukohti ja soove olen väljendanud sadades kõnedes ja kohtumistel erakondade, parlamendi ja valitsuse liikmetega.
Viis aastat tagasi sõnastasin presidendile kohustuse kaardistada pidevalt Eesti asukohta muutuvas maailmas ning algatada diskussioone teemadel, mille lahendamisest sõltub meie rahva ja riigi edasine käekäik.
Pole paraku minu otsustada, kas neid arutelusid oli piisavalt või vähe. Või ehk koguni sedavõrd palju, et teemade fookus kippus hägustuma.
Kas mulle olulised teemad läksid üldsusele korda või mitte? Kas me oleme täna paremad, suuremad ja targemad kui viis aastat tagasi?
Ma loodan seda, aga selle hinnangu peavad andma teised.
Lubage mul siiski põgusalt markeerida teemasid, mida olen pidanud oluliseks presidendina esile tõsta ning millega kavatsen võimalusel jätkata ka teisel ametiajal.
Esiteks, Eesti suurim ja siiani veel mitte parimal viisil kasutatud potentsiaal peitub meie oma vabade kodanike omaalgatuslikus tegevuses. Toimiv, riigi poolt igati soodustatud ja toetatud vabasektor, kõigi meie kaaskodanike õigus end vabalt teostada, on vaba ühiskonna ja rahva võimu kindlaim tagatis.
Mida rohkem tunneb kodanik, et ta ise saab midagi ära teha, seda vähem on temas riikliku ettehoolduse õigustatud ootust, mis on nii mõnestki riigist teinud kodanikke teeniva partneri asemel hoopis hoolekandeasutuse.
Mida rohkem tunneb kodanik, et temast endast midagi sõltub, seda vähem on õpitud abitust ja pimedat usku Suure Juhi võimesse kõik probleemid ainuisikuliselt ja kohe ära lahendada.
Teiseks, Eesti edasine hea käekäik sõltub ainult sellest, kas Eesti kodanikel, kõigil Eesti elanikel ja Eesti sõpradel jätkub kannatust, tahet ja unistusi oma tulevik Eestiga siduda.
Eesti peab elukeskkonnana olema piisavalt ahvatlev, samas salliv ja sõbralik, et siin elamist võetaks pigem hiilgava võimaluse kui vastutustundest lähtuva kohustusena.
Kolmandaks, Eesti ettevõtlus vajab vankumatut kinnipidamist õigusriigi põhimõtetest, ideede ja lahenduste ausast ja läbipaistvast konkurentsist, mitte aga hämaraid ja korruptiivseid tehinguid, kus näiteks riigihangete võidu eest oodatakse vastutasuks annetusi või altkäemaksu.
Eesti majandusruum peab olema avatud meie enda ettevõtjate ja välisinvestorite vajadusi rahuldavale rahvusvahelisele lennu- ja rongiliiklusele. Ja Eesti ettevõtted peavad olema avatud maailma parimatele ajudele.
Me taristu peab olema tugev ja siht selge, sest madalad maksud, odav tööjõud ja idaturu ihalus olid eilse, mitte homse päeva konkurentsieelised.
Neljandaks, me ei saa tunda täit rõõmu kasvavast sündimusest ja kahanevast suremusest enne, kui meie - riik, omavalitsused, üksikisikud - pole teinud kõike enesest olenevat nende enamate elude kvaliteedi parandamiseks sünnist surmani.
Ükski poliitik ei saa tehtuga rahul olla enne, kuni Eestis on arvestataval hulgal puudust kannatavaid lapsi ja peresid; kuni me ei suuda tagada eakatele nende eluõhtul inimväärset hoolekannet. Mis tähendab hooldushaiglate kõrval alati ja ennekõike pigem elementaarset hoolivust ja südamesoojust.
Viiendaks, haridus, täpsemalt meie haridussüsteem lasteaiast kuni doktoriõppeni ja sealt edasi teaduspoliitikani. Me ei saa ega tohigi taotleda vähemat kui seda, et Eesti noorte esimene eelistus kõrgkooli valikul oleks Eesti ülikool.
Meie kõigi kohustus ja vastutus on pakkuda oma võimekatele noortele parimaid õppetingimusi, tuues selleks Eestisse parimaid teadlasi ja õppejõude.
Kuuendaks, julgeolek, sealhulgas küberjulgeolek ja laiapõhjaline riigikaitse. Ajateenistus on üha enam auasi, mitte tüütu ja tarbetuna näiv kohustus. Küllap olete minuga nõus, kui ütlen, et lõpuks ometi oleme saavutanud selle, et ühiskond mõistab ajateenistusest kõrvalehiilija hukka, ühiskond tunneb uhkust ajateenijate, kõikide kaitseväelaste ja kaitseliitlaste üle.
Reservväelaste õppustel käies, meie ohvitseridega suheldes ja kuuldes partneritelt kiidusõnu Eesti kaitseväe kohta, ongi võimalik vaid uhkust tunda.
Seitsmendaks, oleme Euroopa Liidu ja NATO liikmetena tõestanud end riigina, kes täidab enesele võetud kohustusi, austab reegleid ja kokkuleppeid. Me ei hiili neist kõrvale ega otsi ettekäändeid kohustuste täitmata jätmiseks.
See annab presidendile, valitsusele ja teistele, kes Eestit esindavad, õiguse olla nõudlik. Kui meie suudame täita stabiilsus- ja kasvupakti nõudmisi, siis peaksid seda tegema ka teised.
Loomulikult aitab Eesti neid, kes on jäänud hätta. Ka meie oleme vajanud ja võime ka edaspidi vajada oma partnerite ja liitlaste solidaarsust.
Ent kui meil on ühtne siseturg, ei saa me kuidagi leppida näiteks sellega, et ühelt poolt aitab Eesti hädast välja meist rikkamaid riike, teisalt naudivad abi saajad kolm korda suuremaid põllumajandustoetusi kui Eesti talupidajad. Seda olukorras, kus seadmete ja kütuse, putukatõrje, väetiste ja seemnete hinnad on kõikjal Euroopas peaaegu võrdsed.
See on vaid üks näide, kus teen presidendina kõik selleks, et Eesti häält oleks alati kuulda.
Meilt tahetakse õppida ja meie arvamust kuulata. Olgu selle tõestuseks näiteks Euroopa Komisjoni ettepanek, et hakkaksin juhtima Euroopa Liidu e-tervise töörühma. Või see, et igast kümnest kutsest kõnelda mõnel rahvusvahelisel konverentsil või prominentses mõttekojas saan ajapuuduse tõttu vastu võtta vaid mõne.
Kaheksandaks, Eesti halduskorraldust, avalike teenuste kättesaadavust ja kvaliteeti käsitledes oleme kuritarvitanud ettevaatlikkusele manitsevat vanasõna. Oleme üheksa korra asemel vist juba sada korda mõõtnud, kuid lõikamiseni pole veel jõudnud.
Eesti haldusterritoriaalne korraldus, riigi ja kohaliku võimu vastutus ning ülesannete täitmiseks ette nähtud raha ja selle allikad ei ole enam ammu tegelikkusega kooskõlas.
Seda ebakõla ei tunne omal nahal meie siin saalis ega parlamendis ega valitsuses. See väljendub paljude Eesti äärealade elanike äratundmises, et oma riik on nii füüsiliselt kui tunnetuslikult kaugeks jäänud.
Ja veel: uuesti täiskasvanuks saanud riigina ei saa me enam otsida õigustust oma vigadele ja tegematajätmistele Eesti traagilisest minevikust. Kuid Eesti minevik pole unustamiseks. See on uurimiseks ja teadvustamiseks nii siin kui mujal maailmas.
Mul on hea meel, et kolme aasta eest minu poolt ellu kutsutud Mälu Instituut on asunud süstemaatiliselt uurima Eesti NSV hilisperioodi sündmusi, nende põhjuseid ja tegelasi.
Mu daamid ja härrad.
Lõpetuseks küsimus, mida mulle on korduvalt esitatud - miks tahab Toomas Hendrik Ilves veel viis aastat presidenditööd teha?
Mu ametiaeg on sisaldanud kümneid ja sadu ülevaid hetki, mil tunned sisimas ja koos oma rahvaga uhkust selle üle, kes me oleme ja mida me suudame.
Ma olen tänulik ja uhke võimaluse eest olla Eesti riigi president. Ja kui ma peaksin saama toetuse teiseks ametiajaks, siis tunnen täna täit valmisolekut teenida Eesti riiki järgmised viis aastat oma parimas heas tahtes. Ja taotleda koos teiega neid sihte, millest äsja rääkisin.
Konkureerivate presidendikandidaatide esitamine Riigikogus või valijameeste kogus ei sõltu teatavasti minu tahtest.
Samuti pole ühele demokraatlikule riigile tõesti kõige loomulikum lahendus see, kui ühtki teist kandidaati augustis või septembris ei esitata.
Aga eks ole sedagi fakti võimalik mitmeti tõlgendada.
Olen Eestile elanud kogu oma elu. Poole sellest võõral maal oma vanemate juttudele ehitatud unistuses. Teise poole Eestit uurides, temast raadios rääkides ja hiljem erinevates ametites Eesti riiki teenides.
Ja üks asi on mulle alati selge olnud ja olen sellest pea eranditult kinni pidanud:
mul pole õigust lükata tagasi tööd, kui tööpakkumise taga on inimesed, kelle arvamusest ma lugu pean ning kelle suhe Eestiga on vähemasti niisama kirglik kui mul endal.
Ma tänan."