Mõnede ekspertide väitega, et tänavu on riigikogu valimiste kampaania alanud tavapärasest loiumalt ja arutelusid on liiga vähe, pole Uudelepp nõus.

„Vaatame võrdluseks kas või saja meetri jooksu. Kui osalejad on kohtadele kamandatud, siis pärast seda on mõnda aega täielik vaikus. Kui antakse käsk valmis olla — mis on enam-vähem praegu — siis seatakse end õigesse asendisse. Kui antakse stardipauk, siis pannakse liduma, siis tuleb tõsine andmine. Praegu ongi see hetk, kui peab vaiksem olema. See ei tähenda, et asi nii jääb,“ kirjeldas politoloog.

Uudelepa hinnangul tuleks kõigepealt ära oodata valimisnimekirjade ja programmide kinnitamine. „Aktiivse valimiskampaania periood ei ole veel alanud. Valimisnimekirjad ei ole veel ei koos, kinnitatud ega esitatud. Kandidaatidel ei ole seetõttu veel ka numbreid taga ja teadupärast valimissedelile kirjutatakse mitte kandidaadi nimi vaid number. Seetõttu tuleb inimestele meelde jätta, et näiteks Andrus Ansipi nimi on nendel valimistel just see konkreetne number,“ selgitas ta.

„Esinumbrid on küll enamasti paigas, aga kui näiteks Kristina Šmigun-Vähi või Anne Veski otsustaks, et tahavad nüüd kandideerida, siis vaevalt ütleks mõni erakond "ei" või saadaks nad viimase−eelviimase numbrina kusagile väiksesse ringkonda. See uks hoitakse veel lahti,“ nentis Uudelepp.

Viimastel nädalatel tänavatele ilmunud parteide plakatid on Uudelepa sõnul ainult eelsoojendus. „Eesti parteidel pole lihtsalt niipalju raha ja inimesi, et teha kaks kuud kampaaniat. Jaksatakse teha 5−6 nädalat kampaaniat, pigem isegi 3−4 nädalat. Plakatid on loomulikult praegu väljas, sest seadus ei luba neid väljas hoida aktiivse valimiskampaania perioodil,“ rääkis ta.

Keegi ei taha häbisse jääda

Plakatitest pole Uudelepa arvates parteidele küll kasu, kuid loobuda neist ka ei saa. „See on niisugune mäng, et ega sellest plakatist tegelikult erakonnale kasu ei ole, kui ta on juba praegu väljas. Aga kui sa jätad ta välja panemata, siis on alltekst see, et sa oled viletsam, vaesem ja kehvem kui need erakonnad, kes panevad. Seetõttu ma ei usu, et sotsid ja IRL väga tahavad neid plakateid praegu väljas hoida, sest need ei paranda valimistulemust. Aga kui nad ei paneks, siis muudaks see valimistulemuse kehvemaks,“ kirjeldas ta paradoksaalset olukorda.

Uudelepa sõnul on praegu veel raske öelda, millised teemad nendel valimistel kesksele kohale tõusevad. „Mitte ühegi loosungi põhjal ei saa otsustada, millised teemad üles tulevad. Loosungid on pigem tehtud nii, et need mõjutaksid inimese südant. Valimisprogrammid ja platvormid, konkreetsed lubadused tulevad mõnevõrra hiljem. Loosungid „Aitab“, “Uus algus“ ja „Võid kindel olla“ ei ütle valimiskampaania sisu kohta mitte midagi,“ kommenteeris politoloog.