Ühendkuningriigi eesistumine on plaanikohaselt 2017. aasta teisel poolaastal, vahetult enne Eesti eesistumist. Ühendkuningriik, Eesti ja Bulgaaria kuuluvad ka eesistumise ühtsesse TRIO meeskonda ning oleme juba 2014. aasta sügisest TRIOna ka koostööd teinud. Kesksed koordinatsiooniüksused on kohtunud kolmel korral ja kokkuleppe kohaselt peaks järgmise nõupidamise korraldamine olema taaskord Londoni käes.

Loomulikult küsime täna endalt, mis edasi saab?

Referendumi tulemuste elluviimiseks vajab Ühendkuningriik tõenäoliselt täiendavalt aega otsustamiseks ja võimaliku lahkumise protsessi käivitamiseks. Me ootame võimalikult kiiret otsust suhete kohta, sealhulgas vajame vastust küsimusele Ühendkuningriigi eesistumisest 2017. teisel poolaastal.

Nõukogu eesistumise järjekord on pandud paika 1.1.2007 otsusega. Selle lisas on määratud eesistumise järjekord kuni 2020 aastani. Otsuse kohaselt võib nõukogu asjaomaste liikmesriikide ettepaneku põhjal ühehäälselt otsustada, et liikmesriik täidab eesistuja ametikoha muul ajavahemikul, kui sellel, mis tuleneb lisas kehtestatud järjekorrast. Samas ei ole 2007. aasta otsus disainitud silmas pidades liikmesriigi lahkumist, seetõttu on teoreetiliselt võimalik ka uue järekorra loomine ülemkogus kvalifitseeritud häälteeenamisega. Referendumi tulemus ise ei too kaasa viivitamatut õiguslikku muutust. Otsuse tegemine on paljus Ühendkuningriigi kätes.

Oleme põhjalikult valmistumas eesistumiseks 2018. aasta esimesel poolel ning täna jätkame tegutsemist senise ajakava alusel.

Kui kujunenud erakorralises olukorras osutub vajalikuks eesistumise järjekorra või korralduse muutmine, siis oleme ühistes huvides valmis seda kaaluma. Eesti on efektiivne ja konstruktiivne liikmesriik ning anname endast igal juhul parima iga valiku puhul. See aga tähendab meie plaanide muutmist ja uut lähenemist.