"Lääne-Aafrikas ei röövita kunagi laevu, sest neid ei ole seal kusagil peita,“ tõdes Rahumägi ja tõi võrdluseks Ida-Aafrika ranniku. Võrreldes Somaalia rannikuga on Lääne-Aafrikas tema sõnul ikkagi kord ja ükski riik ei saa endale lubada seda, et nad rikuks rahvusvahelist õigust. „Seetõttu seal laevu ei röövita.“

Ka ei taha riigid, mille läheduses kaaperdamised toimuvad, et laevad jääksid rannikule ja kujutaksid endast ohtu keskkonnale. „Kurjategijatele ei ole vaja kohaliku valitsuse liigset tähelepanu, mida võimalik keskkonnareostus kaasa tooks,“ rääkis Rahumägi. „Seetõttu lastakse tavaliselt laeval ära sõita ja selleks jäetakse mingi osa meeskonnast laeva peale. Tühi laev triiviks aga madalikule.“

Rahumägi rääkis, et sellistel puhkudel esitatakse tavaliselt laevafirmale nõue, mis ei ole mitte ühe inimese pea eest, vaid kõigi röövitute ja lasti eest. Tema sõnul ei ole ka harvad juhused, kus röövitud on ainult last.

Ida-Aafrika kogemustele tuginedes ütles Rahumägi, et küsitavatest summadest kõrgeim on olnud 75 miljonit dollarit. Väidetavalt on laeva, meeskonna ja lasti eest makstavad summas olnud vahemikus 10 kuni 16 miljoni dollarini.

Puhas kindlustusjuhtum

Rahumägi kõneles, et pantvange on võimalik vabastada ainult esimese 24 tunni jooksul, kuid üldjuhul on see väga vähe tõenäoline, et keegi jõuab nii kiiresti reageerida. Seetõttu on tegemist puhta kindlustusjuhtumiga.

„Kindlustusfirma või laeva omanik pakub välja läbirääkija, kes kurjategijatega läbirääkimisi peavad,“ selgitas Rahumägi. Kuna tegemist ei ole terroristide, vaid kurjategijatega, siis võivad läbirääkimisi pidada ka riigid ja selleks on eraldi koolitatud inimesed.

Rahumägi hinnangul on pantvangide vabastamine aja küsimus ning sõltub laevaettevõttest ja sõlmitud kindlustuslepingust. Senise Ida-Aafrika praktika põhjal ütles ta, et see võib aega võtta ühest kuust, aga venida ka üle aasta. Kuna tegemist on Lääne-Aafrikaga, võib läbirääkimistele ja pantvangide vabastamisele kuluda ka vähem aega.

Asja kiiremat ja positiivsemat lahendust lubab Rahumägi sõnul loota seegi, et esialgsetel andmetel on tegemist Luksemburgi lipu all sõitva alusega. „See tundub olevat tõsine ettevõte ja olukord on parem, kui laev oleks mõne Aasia riigi lipu all,“ lausus ta.

„Eesti riik saab teha täpselt seda, mida ta alati on teinud,“ sõnas Rahumägi ja kiitis välisministeeriumi, kes vaatamata oma väiksusele on tema sõnul oluliselt efektiivsem, kui avalikkus oskab arvata. „Neil on suurepärased kontaktid ja sidemed, et anda Eesti kodanikule tippklassi abi,“ sõnas Rahumägi. „Välisministeerium tegutseb väga hästi.“

ESC Global Security on üks professionaalsemaid turvaettevõtteid, kes pakub relvastatud turvateenust piraadirünnakute ohtlikes piirkondades sõitvatele laevadele. Kõik ESC Global Security turvatöötajad on kõrgelt kvalifitseeritud ning NATO ja ATALANTA kogemustega endised Eesti sõdurid.