2000 inimese seas üritusele kutsutud noormees rääkis Delfile, et peopaik nägi välja suurepärane: peale suure kontserdisaali oli seal ka suur suitsuruum, pallimered ja fotoboksid. "Alguses tundus see uskumatu, aga peagi sain aru, et selline üritus on küll sada protsenti suitsureklaami seaduse vastane," rääkis peokülaline.

Ta märkis, et sai üsna kiiresti aru, et Marlboro logo – kolmnurkse sisselõikega ristkülikut – on näha kõikjal: nii baarikujunduses kui ka valgustatuna seintel, põrandal ja laes liikumas.

Philip Morrise reklaamiseadust eirav pidu uue toote puhul

Ruumi ühes seinas oli kaks DJ pulti, mis olid paigutatud ja kujundatud samuti nagu uue toote logo. DJ pulte kasutati ühtlasi video kuvamiseks ja loomulikult jooksid seal ka uue toote kiidusõnad. Peo alguses kõlanud muusika taustal näidati videot, mille sisuks olid kõrged kitsad lendavad silindrid ehk sigaretikujulised objektid.

Philip Morrise reklaamiseadust eirav pidu uue toote puhul

Ruumis käisid ringi ka promotüdrukud suitsupakkidega. DJ-de vahetumise ajal täitis kolmeminutilise pausi trummarite võimas etteaste, mille kulminatsioonina tõmmati must kate maha 1,7 meetri kõrguselt plastikust suitsupakilt, mis oli valgustuse tõttu pea pimestav. "Tegu oli väga visuaalse reklaamiga – tume ruum ja valge ere suitsupakk," nentis peokülaline.

Philip Morrise reklaamiseadust eirav pidu uue toote puhul

Peo peaesineja oli elektroonilise muusikastiili drum and bass viljeleja Netsky, kes on peokülalise sõnul praegu d'n'b muusikas tuntuim täht. "See näitab, kui palju võimu neil on, et saavad kutsuda sellise superstaari oma üritusele," lausus peokülaline.

Päris peo lõpus ilmus ekraanile video rohelistest huultest, mille vahelt kostus lause: "Marlboro soovib teile ilusat õhtu jätku." See videoklipp jäigi korduma.

"Selline peenusteni läbimõeldud mõjutamistaktika, mis manööverdab osavalt ümber seaduslike piirangute, tundub mulle enam kui natuke võigas," sõnas peokülaline.

Aga kas ikka vingerdati ümber seaduse või otsustati seda lihtsalt eirata?

Tubakaseaduse järgi on Eestis tubakatoote reklaam keelatud. Lubatud on tubakatoodet tutvustada tubakatoote käitlejatele suunatud erialasel messil, näitusel või samalaadsel üritusel, aga mitte uhkel peol toote potentsiaalsetele tarbijatele.

Philip Morris Eesti OÜ esindaja Riina Lillemaa ütles pärast kahenädalast mõtlemispausi Delfile, et tegu oli kinnise eraüritusega, mis oli mõeldud äripartneritele ja piiratud hulgale täiskasvanud tarbijatele, mistõttu ei saa seda tema sõnul reklaamina käsitleda.

"Palume silmas pidada, et vastavalt Eesti reklaamiseadusele võib reklaamiks pidada teavet, mis on (I) avalikustatud ja (II) mis tahes üldtajutaval kujul. Need on nn kumulatiivsed eeldused – mõlemad tingimused peavad olema täidetud, et ükskõik millist teavet saaks pidada reklaamiks. Et kõnealune üritus oli kinnine eraüritus ja mõeldud rangelt piiratud hulgale külalistele, ei saa sellist teabe jagamist reklaamina käsitleda," väitis Lillemaa.

Tarbijakaitseamet Philip Morrisega aga nõus pole ja alustas pärast Delfi päringut tubakaseaduse rikkumise kahtluse tõttu menetlust, mis ameti avalike suhete osakonna juhataja Hanna Turetski-Toomiku sõnul võib kesta pikalt. Kuivõrd tubakatootja seaduse rikkumist ei tunnista, võib vaidlus tarbijakaitseametiga jõuda ka kohtusse.

Tervise arengu instituudi pressiesindaja Maris Jakobson ütles Delfile, et selline uut tüüpi turundusvõtete otsimine on tubakatootjate vastus sellele, et Eestis on suitsetamine vähenema hakanud ja seda eriti noorte seas. "Kindlasti ei ole selline turundustegevus kooskõlas Eesti inimeste huvidega ning taunime seda," lisas ta.