Perearst: me ei saa pakkuda kvaliteeti, mida ootab patsient ja milleks oleme võimelised

 (67)
Perearst: me ei saa pakkuda kvaliteeti, mida ootab patsient ja milleks oleme võimelised
Foto: Meisi Volt

Pirita perearstikeskuses töötav perearst Kaja Arbeiter rääkis intervjuus Delfile, et perearstid ja pereõed ei jäta patsiente ka toetusaktsiooni ajal hätta, kuid tõenäoliselt hakkab lähiajal kasvama plaaniliste haigete järjekord.

„Ma ei tea, mis saab, eks näis,“ kommenteeris Arbeiter. „Võtame asja rahulikult ja mõõdukalt, aga kogu aktsiooni eesmärk on ikkagi see, et meie poliitiline ringkond saaks aru, et meditsiini korrastamiseks tuleb midagi ette võtta. Ressursi piiratuse juures ei saa me anda seda kvaliteeti, mida ootab meilt patsient ja milleks me oleme võimelised.“

Arbeiter selgitas, et 5–10 minutit ühe patsiendi jaoks ei ole piisav, ning rõhutas, et kättesaadavus ei ole kvaliteet. „Kui inimene arsti juurde tuleb, siis tal on tavaliselt palju muresid, ta tahab palju rääkida ja selleks oleks arsti juures mõistlik aeg 20 minutit,“ rõhutas ta. „Siis saaks me ka patsiendile pakkuda seda, milleks me võimelised oleme.“

Naise sõnul võiks perearstil kindlasti olla ühe õe asemel kaks õde, et töökoormus jaotuks ühtlasemalt. „Õed on meil väga tublid, nad teevad väga palju seda tööd, mida nad ei peaks tegema. Kui õde saaks teha oma õetööd, mis eelkõige oleks profülaktiline töö. Kõik ennetused – südamehaiged, lapsed – see on õel tegelikult suur-suur tööpõld, mis vajab tegemist. Siis arstid saaks tegeleda haigetega.“

Seotud lood:

Samas on Arbeiter veendunud, et patsientidel peab tekkima vastutus oma tervise eest. „Eks see tasapisi kujuneb, aga me näeme, et enamasti inimene tuleb ja loodab, et arst talle tervist annab,“ kirjeldas Arbeiter. „See peaks olema nii materiaalne omavastutus, näiteks visiiditasu osas, ja teiselt poolt see, et ma tõesti võtan vastutuse oma tervise eest – ma liigun ja toitun tervislikult.“

„Seltsi juhatuse tasemel ja üldkogul sai otsustatud, et perearstid hakkavad tänasest tööle nii nagu haigekassa leping sätestab ehk arst võtab vastu neli tundi päevas. Tööaeg on küll kaheksa tundi, ülejäänud aja me täidame erinevaid pabereid, võime olla koolitusel,“ selgitas Kaja Arbeiter. „Paberitööd on hullult, sest tõepoolest, nagu kolleeg ütles, meile antakse seda igast ministeeriumist.“

„Tavapäevadel tegime 5–6 tundi vastuvõttu. Patsientide puudust meil ei ole, kuna meil on päris palju eakaid, kellel on ikka rohkem probleeme kui noortel, ja lapsi on meil hästi palju,“ kirjeldas Arbeiter. Nüüd võetakse patsiente vastu neli tundi ning igasse tundi on jäetud üks aeg erakorralisele haigele.

Niisiis ei jää Arbeiteri kinnitusel keegi abita, kuid lähiajal tekib ilmselt plaanilistele haigetele pikem järjekord. „Kui haigekassa lepingu järgi peab patsient vastuvõtule saama viie päeva jooksul, siis tõenäoliselt nüüd ta viie päeva jooksul ei saa, kui soovib lihtsalt kontrolli tulla,“ rääkis Arbeiter.

Pereõed võtavad patsiente alates tänasest vastu kolm tundi päevas. „Kuna nimistu peale on üks õde, siis tõenäoliselt juhtub see, et keegi ei vasta telefonile, kui patsient on kabinetis. Kui momendil ei ole, siis me saame telefonile vastata,“ rääkis Arbeiter.

Ta märkis, et Pirita perearstikeskuses eraldi registraatorit ei ole ning registratuuris on seni rakendatud õdesid. „See ei ole normaalne selles mõttes, et õde peaks ikka õetööd tegema,“ rääkis perearst. Telefoni juures võiks Arbeiteri sõnul tegelikult olla eraldi registraator-kliiniline assistent.

Perearstid on Arbeiteri kinnitusel valmis toetusstreigiga jätkama nii kaua, kuni kestab arstide streik.