Esmaspäeva hommikul saatsid organisatsioonid Kanal 2 ja TV 3 toimetusse pöördumise, millega astusid välja “pornofitseeritud” reklaamide vastu, kirjutas Postimees.

Allakirjutanud peavad silmas “helistage meile, mehed” stiilis telefoniteenuste reklaame, mis nende hinnangul riivavad naise eneseväärikust, kujutades naisi sekskaubana.

Kultuuriminister Urmas Paet ütles esmaspäeval, et kuna need reklaamid ei propageeri pornot ja vägivalda, on nende puhul raske rakendada juriidilist lähenemist. Paet kinnitas, et reklaamid pole seega ka ministeeriumi alluvuses töötava pornokomisjoni teema.

Pöördumise koostaja, võrdõiguslikkuse noorteühingu esindaja Annika Grigortshuki sõnul on siiski tegu ühiskondliku valupunktiga, sest õhtuti telekanalitest näidatavad reklaamid õhutavad selgelt prostitutsiooni ja solvavad naist kui võrdväärset partnerit.

Ühtlasi näevad pöördumise koostajad reklaamides soodsa keskkonna loomist prostitutsiooni levikuks ning laste ja naistega kaubitsemiseks.

Urmas Paet seevastu leidis, et tõstatatud probleem ei peaks olema ühe või teise ametkonna otsustada. “See ei ole üksikute bürokraatlike komisjonide küsimus, vaid laiem ühiskonna tervise ja arengu küsimus,” ütles ta. “Ma ei usu, et keelamisest midagi muutub, sest probleem on ühiskondlikus suhtumises.”

Paet lisas, et isegi kui erootikareklaamid eesti telekanalitest ära kaoksid, tuleks arvestada, et iga inimese televiisorisse jõuab selleteemalisi asju satelliitkanalite kaudu.

Grigortshuk näeb ühe võimaliku ohuna just seda, et noortele hakatakse maast madalast näitama vaid üht tahku naise sotsiaalsest rollist: mees tarbib seksuaalteenuseid ja naine pakub neid. “Naine on neis reklaamides pandud kauba tasemele, nagu seda on pesupulber või seep,” märkis Grigortshuk.

Kanal 2 juht Urmas Oru ja TV 3 esindav Toomas Vara polnud organisatsioonide pöördumist veel esmaspäeva õhtuks näinud.

Vara keeldus juhtunut enne pöördumise sisuga tutvumist kommenteerimast. Samuti ei õnnestunud saada kommentaari selle kohta, kui palju erootikatelefonide omanikud reklaami eest maksavad ja kas telekanal ei karda neist reklaamidest loobudes kaotada oma vaatajaskonda.

Oru ütles Postimehele, et ta ei usu neid reklaame rõhuvat prostitutsioonile, sest enamik reklaamitavatest telefoniliinidest töötab automaatvastajate süsteemil.

Ta lisas ka, et vestlusliinide reklaamid on eetris hilisel ajal, mil need ei peaks olema kättesaadavad alaealistele. “Seal pole ju taga suured vaatajamassid,” rääkis ta.

Grigortshuk seevastu leidis, et praegu on suvi ja lapsed naudivad aega, millal saab kaua üleval olla ning õhtusel ajal tulevad põnevad filmid, kuhu pikitakse vahele just erootikareklaame.

Reklaamiseaduse täitmise kontroll kuulub ka tarbijakaitseameti kompetentsi.

Ameti avalike suhete juht Hanna Turetski sõnul võtab tarbijakaitseamet erootikatelefonide reklaamid arvatavasti luubi alla. “Tõenäoliselt palume klipid saata ametisse ja vastavalt reklaamiseadusele toimetatakse edasi,” selgitas ta.

Turetski kinnitas, et seaduserikkumise korral on võimalik nõuda reklaami näitamise lõpetamist.