Teose partituur on New Yorgi noorte sümfooniaorkestri käes olnud juba pool aastat, pala on harjutatud ligi neli kuud ja kahe nädala eest anti n-ö soojenduskontsert. Kuus päeva enne teose ettekandmist mõtles orkester aga ümber ja võttis Tarmi teose kavast välja, kuna kardab, et 90-sekundiline instrumentaalosa võib kedagi solvata.

Jonas Tarm on nimelt totalitaarsuse julmusele viitamiseks palasse kirjutanud 45-sekundilise viite Teise maailmasõja aegsele Saksamaa meloodiale ja lisaks lühikese viite Nõukogude Ukraina hümnile. Korraldaja sõnul võib Saksamaa meloodia mõnd inimest solvata.

Sõnavabaduse eest võitlev grupp (rahvusvaheline tsensorluse-vastane koalitsioon) kavatseb orkestri otsuse vastu protesti korraldada. Jonase õppejõud, kool ja sõbrad plaanivad kampaaniat helilooja toetuseks. Iroonilisel kombel on just täna rahvusvaheline muusikavabaduse päev.

Pettunud ja segaduses

„Teha proove New Yorgi noorte sümfooniaorkestri ja selle dirigendi Joshua Gerseniga mu muusikateose esitamiseks on olnud suur au ja toonud palju rõõmu. Need on kunstiliselt ühed kõige kõrgetasemelisemad ja küpsemad noored muusikud, kellega mul on olnud võimalus koostööd teha,“ ütles Jonas Tarm oma pöördumises.

„Olen pettunud ja segaduses New Yorgi noorte sümfooniaorkestri nõukogu presidendi ja täitevdirektori otsusest tühistada mu debüüt Carnegie Hallis.“

„Teos pealkirjaga „Marsh u Nebuttya“ (ukraina keeles „Marss unustusse“) on pühendatud vihkamisele ja julmusele, mida nii paljud sõja-, totalitarismi ja võõraviha (polariseeriva natsionalismi) ohvrid on pidanud taluma ja taluvad praegu.“

„Selle sõnumi rõhutamiseks muusikalises vormis toon teosesse hetkeks ajaloolised teemad Ukraina NSV ja Teise maailmasõja aegse Saksamaa hümnist. Ukraina NSV hümnitsitaadi pikkus 9-minutilises teoses on umbes 45 sekundit ja Saksa Horst Wessel Liedi pikkus on samuti umbes 45 sekundit.“

„Mu teose eesmärk on kutsuda esile mõtteid ja tundeid, mitte provotseerida. New Yorgi noorte sümfooniaorkestril on olnud teose „Marsh u Nebuttya” partituur septembrikuust saadik. Nad on seda teost harjutanud üle kolme kuu ja ma olen osalenud mitmetel proovidel. Nad esitasid teose 22. veebruaril 2015 New Yorgi United Palace'i teatris.“

„Selle nädala esmaspäeval, mõni päev enne Carnegie Halli kontserti, teatas orkestri täitevdirektor mulle, et need teemad, need instrumentaalsed muusikatsitaadid võivad olla solvavad. Enne eilset päeva ei olnud keegi mulle sellist muret maininud,“ märkis Tarm.

„Mul on kahju, et teosel ei ole nüüd võimalik ise enda eest rääkida.“

Hambutu ja nüri kunst

Tarmi muusikaõppejõud Bostonis, New Englandi konservatooriumi professor Anthony Coleman leiab, et New Yorgi noorte sümfooniaorkestri otsus annab muusikutele väga vale signaali.

„Silmapaistev noor Eesti-Ameerika helilooja Jonas Tarm on kirjutanud muusikateose, mis tegeleb ajaloolise mälu õudusunenägudega. Iga muusikaajalugu õppinud tudeng teab, et konflikte ja rahutusi illustreeritakse sageli sõdivate poolte, võitjate ja ohvrite hümnidega.“

„Väita, et niisuguseid tähiseid ei tohi kasutada hirmust, et need võivad solvata kedagi, kelles niisugused aimatavad viisid võivad tekitada tundlikkust, tähendab hambutu ja nüri kunsti edendamist,“ leiab Coleman.

Siin on näha ka plakat, kus Jonas Tarmi nimi programmis kirjas, kuid kuuldavasti kujundatakse juba uut reklaami, ilma Tarmi nimeta.

Carnegie Halli plakat