„Mõistlik piiramine annab parema tulemuse, kui ärakeelamine,“ ütles Nestor Kuku raadio saates „Keskpäevatund“.

Ta rääkis, et mujal maailmas on kõige levinum alkoholimüügi piiramise viis selle tootegrupi müük muudest kaupadest eraldi pinnal, et koos esmatarbekaupadega ei satuks ostukorvi ka alkohol.

Saates kõnelenud ajakirjanik Ainar Ruussaar kõneles, et riikides, kus pühapäeval on alkoholimüük keelatud, ostetakse laupäeval kolm pudelit viina ja juuakse kõik ära. Samas näitavad uuringud, et kui alkoholimüük toimub piiranguta, siis ostetakse laupäeval üks ja pühapäeval teine pudel, mitte korraga kolm.

Ajakirjanik Priit Hõbemägi rääkis kultuuriministeeriumi väitest, et kui alkoholireklaami näitamine televisioonis ära keelatakse, siis need reklaamid viiakse teiste riikide kanalitesse, mida Eesti elanikud samuti vaatavad.

Ruussaar märkis, et spordiülekannete puhul on sageli nende edastamise tingimuseks sponsorreklaami näitamine. Reklaami ärakeelamine seaks ohtu ülekannete toimumise, sest sageli toetavad suuri spordivõistlusi just suured alkoholitootjad.

Tubakareklaami karmistamist Nestor pooldab

Suitsumehena tunnistas Nestor saates, et seevastu tubakapakkidel hoiatavate siltide asendamist hirmutavate piltidega ta hoopis pooldab. Iseküsimus on tema sõnul aga see, kas see pilt ikka kohutab noori või muudab hoopis suitsetamise nende jaoks atraktiivseks.

Hõbemägi meenutas, et ta on reklaamiseaduse koostamise osalisena näinud ka tubakatööstuse mõju seadusloomele. „Need rahalised võimalused, mis nende inimeste käsutuses on, olid fantastilised,“ võttis ta selle kokku. „Need rahad, mida me ei näe, on niivõrd suured.“

Ka Ruussaar tunnistas, et lobbytöö on väga peen töö. Näiteks tõi ta uuringu, mis tõestas, et Taanis kasvas ülemiste hingamisteede haigustesse nakatumine pärast siseruumides suitsetamise keelustamist sellepärast, et inimesed olid sunnitud õues suitsetama.

Opositsioonilise Keskerakonna fraktsioon andis esmaspäeval riigikogu menetlusse eelnõu, mis keelaks tulevast aastast alkohoolsete jookide reklaamimise nii televisioonis, raadios kui välimeedias. Keskerakond soovib alkoholireklaami keelamisega kaitsta eeskätt lapsi ja noori ning vähendada nende alkoholitarbimist.