Riigikogu Keskerakonna fraktsioon edastas sel nädalala haridus- ja teadusminister Jürgen Ligile arupärimise, millega soovitakse saada ministri vastuseid küsimustele, mis puudutavad riigi­hanget „Veebipõhise digitaalse õppevara ideekonkurss eesti keele teise keelena õppimise toeta­miseks põhikoolis (I, II ja III kooliaste)“ ja selle kohta seni avalikkuseni jõudnud teavet.

Arupärijate esindaja Aadu Musta sõnul valmistab antud hanke seis talle tõsist muret, sest tegemist on mastaapse riigihankega, mille tulemusena pidid valmima kõikide klasside eesti keele õppematerjalid venekeelsetele koolidele, kokku ca 1600 õppetundi. Hanke summaks kujunes 130 000 eurot ning nõudmistes oli kirjas, et märtsiks 2016 peavad materjalid koolikatsetusteks valmis olema.

„Vaatamata kirjastajate selgitustele, et sellise aja ja rahalise ressursiga ei ole võimalik kvaliteetset materjali toota, jäi ministeerium endale kindlaks ja riigi­hange toimus. Tegemist on hankega, mis pakub kõrgendatud huvi nii oma olulise sisu, innovaatilisuse kui ka konkursi otsustuste päde­vuse osas. Haridus- ja Teadusministeeriumi Riigivaraosakonna peaeksperdi Urmas Jaagusoo teate kohaselt võitis ideekonkursi OÜ Hevami. Nimetatud ettevõte tegevusalad on äriregistri andmetel lillede, taimede, seemnete ja istikute ning väetise jaemüük spetsialiseeritud kauplustes ning juuksuri- ja muu iluteenindus, mida on raske seostada õppekirjanduse väljaandmisega. Võidu­tööna on väljatoodud internetiaadress www.keeleakadeemia.ee, Eesti Interneti SA andmetel aga sellist internetiportaali paraku ei eksisteeri,“ sõnas Aadu Must.

Must jätkas: „Antud hankega on tõepoolest väga palju ebaselgust nii sisuliste ja tehniliste nõuete osas kui ka hindamis­kri­teeriumite osas, mis kõik tekitab küsimusi hanke koostajate pädevuses. Ebaselgust on ka üldises teabes. Samal ajal, kui ministeeriumi andmetel oli leping veel sõlmimata, leidus riigihangete infos märge, et leping on sõlmitud. Loodan, et minister Jürgen Ligi suudab selles segaduses ise orienteeruda ning hankega seonduva ka teistele selgeks teha. Tähtis on aga, et niivõrd oluline hange lihtsalt vett vedama ei läheks.“

Tähtsamate punktidena soovivad arupärijad ministri vastuseid järgmistele küsimustele:

1) Kuidas seletada autoriteetsete õpikukirjastuste kõrvalejäämist vaadeldavast konkursist? Kuidas hinnata nende väidet, et konkurss oli nõrgalt ette valmistatud ning eraldatavad vahendid ning püstitatud ülesanded ei olnud omavahel vastavuses?

2) Palume selgitada, milliste kriteeriumite alusel hinnati ülal nimetatud konkursi võitja OÜ Hevami pedagoogika alast pädevust ja millised on selle osaühingu seniseid saavutused pedagoogika valdkonnas?

3) Kuna arupärimise vastamise hetkeks on juba käivitunud 1. märtsil alanud projekti „pilotee­rimine“ koolides, oleme tänulikud, kui tutvustate, kuidas see töö etapp on seni kulgenud?