Lisaks tavalistele sõiduautodele, mille juhtimiseks teadupoolest autokool tuleb läbida ja juhtimisõigus oma teadmiste ja riigilõivuga lunastada, on viimastel aastatel linnapilti trüginud ka pisema väljanägemisega mopeedautod, mida seni on võinud juhtida ka 14-, ja 15-aastased noored, kui neil on AM-kategooria juhtimisluba.

Vanematel pole seda vaja, kui on olemas mistahes juhtimisõigus. Samuti ei ole seda vaja inimestel, kes on sündinud enne 1993. aastat, sest seaduse kehtestamiseni 2011. aastal võisid mopeediga sõita kõik täisealised.

Seega on mopeedautodega täiesti lubatud sõita näiteks välismaal juhtimisõigust omavatel inimestel, aga ka ilma igasuguse juhtimisõiguseta tänasel päeval vähemalt 28-aasta ja kolme nädala vanune inimene.

Politse- ja piirivalveameti Narva patrullitalituse juht Aleksander Urbi sõnul on mopeedautod populaarsed eakate inimeste, aga ka juhtimisõiguse kaotanud liiklusrikkujate seas.

Samuti on Urbi sõnul seda võimalust liikluses osaleda ära kasutanud välismaalased, kes ei oma juhtimisõigust, sest selle saamine on raskendatud välisriigis viibimise tõttu.

"Mopeedauto on võrdlemisi soodne ja linnatingimustes kindlasti ka mugav sõiduvahend, seega ei ole üllatav, et inimesed sellega sõidavad," ütles Urb.

Kas vähene kogemus kajastub ka liikluses?

Ehkki mopeedautodega on üsna kerge tihedasse liiklusvoogu trügida, ei ole politsei- ja piirivalveamet täheldanud, et nendega eriliselt palju õnnetusi juhtuks.

"Linnades on mopeedautosid küll näha ja kohati tekitavad need liiklusohutuse vaates ka muresid, kuid ei saa väita, et rohkem kui tavasõidukid," ütles Narva patrullitalitust juhtiv Urb.

Näiteks möödunud aastal toimus neljarattaliste mopeedide osalusel viis liiklusõnnetust, neist neli asulavälistel teedel. "Õnnetuste põhjused olid erinevad, kuid vähemalt kahel juhul ei andnud mopeedauto juhid teed peateel liikuvatele sõidukitele," ütles Urb.

Ehkki just mopeedautodega seotud liiklusrikkumised või õnnetused kuidagi eriliselt välja ei paista, on selle sõiduki liialt lihtne tarbimisõigus Urbi sõnul ka mõnest küljest muret tekitav.

"Täna võivad mopeedautot juhtida ja liikluses osaleda inimesed, kes ei ole läbinud vastavat koolitust ega pruugi liiklusreegleid piisavalt tunda. See on kindlasti murekoht," ütles Urb.

Näiteks just Urbi piirkonnas Narvas oli eelmisel kevadel üks kummaline intsident, kus varasemalt autojuhiload kaotanud juht üritas mopeedautoga politsei eest põgeneda. Mõistagi ei valmistanud politseile liigseid raskusi maksimaalselt 45 km/h veerevat sõidukit kätte saada. Ülalolevas videos on see tagaajamine ka jäädvustatud.

Politsei pani meest tähele, kui mopeedijuht ristmikul keelatud manöövrit üritas sooritada. Hiljem selgus, et 56-aastane juht oli varasemalt korduvaltliiklusseadust rikkunud. Tal oli 14 kehtivat karistust, neist 11 liiklusalased. Viimase karistuse oli ta saanud joobes juhtumise eest, mistõttu talt load ära võeti. Mees saadeti 27 päevaks arestimajja.

Veel üheks probleemiks on mopeedauto liikumiskiirus, mis maanteedel võib teistele liiklejatele paraja peavalu valmistada.

"Eriti praegusel ajal, kui on pime ja ilmastikuolud raskendavad nähtavust, on teistel juhtidel keeruline tunnetada, mis kiirusel eesolev sõiduk liigub. Selleks, et mopeedautost ohutult mööduda, peab iga juht hoo maha võtma ja andma teed vastutulevatele autodele. Vältima peab olukordi, kus üritatakse tekitada nii öelda kolmas sõidurada, arvates et mopeedauto on piisavalt väike, et sellest mööda põigata," märkis Urb.

Kuid load kaotanud roolijoodik ei ole ainus mopeedautode sihtgrupp. Urbi sõnul on sõiduk populaarne veel eakate inimeste, aga ka välismaalaste seas, kel pole lihtne B-kategooria juhtimisõigust saada.

"Mopeedauto on võrdlemisi soodne ja linnatingimustes kindlasti ka mugav sõiduvahend, seega ei ole üllatav, et inimesed sellega sõidavad," ütles Urb.

Aeglase sõiduki märgis peale ja teismelised kaherattalistele

Kui ERR kirjutas märtsis, et tulevikus on mopeedautoga sõitmiseks vaja juhiluba, siis säärast seadust praegu majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumis ettevalmistamisel ei ole.

Küll aga plaanitakse piirata lapseealiste rooli pääsemist. Kui täna saaks mopeedautoga maanteedel sõita alates 14. eluaastast, siis uue muudatuse kohaselt alla 16-aastased neljarattalise mopeedi rooli ei pääse.

Veel ühe muudatusena tuleb mopeedautodele tulevikus paigaldada aeglase sõiduki tunnusmärk, mis võiks leevendada probleeme maanteedel.

Ministeeriumi pressiesindaja Taavi Audo sõnul soovitakse eelnõuga parlamenti jõuda kindlasti selle aasta jooksul. "Jõustumine sõltub siis juba eelnõu menetlemise kiirusest - liiklusseaduse tervikeelnõus on mitmeid olulisi teemasid. Pidevalt lisandub juurde ka neid, mis eeldavad nii valitsuse kui parlamendi tasandil põhjalikke debatte ja kus ministeeriumitel on erinevad seisukohad," ütles Audo.

Kui aga on näha, et protsess hakkab venima, siis ajakriitilisemate teemade puhul ei ole välistatud ka eraldi eelnõuna esmajärekorras menetlemine.

Vaatamata sellele, et mopeedauto juhtimiseks ei ole ega saa olema vajalik juhtimisõigus, rõhub Urb, et siiski on tähtis tunda liiklusmärke ja reegleid.

"Samuti ei tohi seda juhtida joobes olekus. Politsei kontrollib mopeedautojuhte sarnaselt teistele autojuhtidele ning ka neid saab rikkumise eest vastutusele võtta," ütles Urb.