“Peame äärmiselt kaheldavaks Tallinna linnavalitsuse 16. mai pressiteates väljendatud seisukohta, et AS-l Ühisteenused on õigus teostada haldusmenetlusliku iseloomuga järelevalvetoiminguid ühistranspordis sõitmise õiguse kontrollimiseks,” edastas justiitsministeeriumi avaliku õiguse talitsuse nõunik Mait Laaring presseisindaja vahendusel.

Piletikontrolli korraldamine linna- ja vallaliinidel on ühistranspordiseaduse kohaselt kohaliku omavalitsuse haldusülesanne. Halduskoostöö seaduse § 3 lõige 2 sätestab, et kohaliku omavalitsuse haldusülesannete teisele isikule üleandmine on võimalik ainult seaduse alusel antud haldusaktiga või seaduse alusel sõlmitud halduslepinguga.

Eesti kehtivate seadustega ei ole kohalikele omavalitsustele antud õigust selliste haldusaktide andmiseks või halduslepingute sõlmimiseks. Ka riigikohtu poolt reedel kehtetuks tunnistatud ühistranspordiseaduse § 5411 lg 3 võimaldas vaid väärtegude menetlemise õiguse halduslepingulist delegeerimist, mitte riikliku järelevalve ülesannete üleandmist.

Kuigi riigikohus on eelnimetatud otsuses möönnud, et ”…karistusvõimu delegeerimise keeld eraõiguslikule juriidilisele isikule puudutab otseselt ja vahetult vaid süüteomenetlusi ega laiene näiteks süüteomenetluste eelnevatele järelevalvelise iseloomuga haldustoimingutele”, ei saa õigus haldustoimingute teostamiseks tekkida ilma seaduses sätestatud riikliku järelevalve ülesande delegeerimist ettenägeva volitusnomi ja sellise volitusnormi alusel sõlmitud halduslepingu olemasoluta.