"Ma kunagi arvasin, et Jaak Aaviksoo on see haridusminister, kellest, kui rääkida suhtumisest venekeelsesse gümnaasiumi, siis hullemat olla ei saa," kõneles Stalnuhhin eile riigikogus. "Nüüd ma pean oma seisukohta muutma ja kuna ma juba seda mõtet olen välja öelnud, siis ka vabandama, et tegelikult on Aaviksoo võrreldes Ossinovskiga vene kooli suhtes, ta on nagu valge tuvi võrreldes pistrikuga."

Ossinovski veresaun

Stalnuhhini sõnul kavatseb Ossinovski põhikoolis teha täpselt sama, mis gümnaasiumis.

"Sama viga, ainult et minister Ossinovski kavatseb vist veresauna alustada. B2, kui B1 pole võimalik saavutada!" kõneles Stalnuhhin. "Kas te kujutate ette, millise tulemuse hakkavad andma põhikoolieksamid, kui neid tehakse astmele B2? Aga peab ju olema mingi võimalus, kas või teoreetiline, kuidas seda saavutada."

Stalnuhhin viitas, et noor haridusminister tahab põhikoolis tuua B2-taseme. Ta märkis, et Narvas, kus on vähemalt üks neljandik kuni kolmandik vene emakeelega gümnasiste, põhikoolis tehakse eksamit nii, et alla poole teevad üldse selle eksami ära. Viimastel aastatel on see arv olnud 49–53 protsenti ja keskmine hinne nendel eksamitel on viiepallisüsteemis 2,89. 100 punkti skaalal teeb see kõvasti alla 60 palli. "See tähendab, et midagi on põhikoolis valesti," tõdes Stalnuhhin.

Eesti keele õpetust on vaja alustada lasteaiast

Stalnuhhini sõnul saavad inimesed keele selgeks siis, kui nad alustavad täitsa lapseeas.

Stalnuhhin rääkis enda näitel, et tema räägib Eesti keelt tänu sellele, et kui tema pere Tartusse kolis, ei olnud kohti vene lasteaedades ja ta hakkas rääkima eesti keelt väidetavalt kuu aja jooksul.

"See tähendab, kui te tegelete eesti keele õppega lasteaias, siis te hoiate kokku tohutult raha," sõnas riigikogu liige. "Narva linnas, kus sa eesti keelt naljalt ei kuule, tuuakse vene perest laps lasteaeda ja peale seda, kui ta lasteaiast läheb kooli, no ei ole tal erilisi probleeme. Nad räägivad, kõik need lapsed ilmselt. Sealt on vaja alustada. Kui kaua sellest võib rääkida?"

Stalnuhhin kritiseeris haridusministeeriumit ja heitis ette, et uusi metoodikaid välja ei töötata, ei anta uusi õpikuid, aga hakatakse nõudma ja koolijuhtidele peksa andma.

"Meie kandis näiteks see tähendab, et koolijuht, kes ei taha olla vallandatud või et kool kaotaks koolitusloa, hakkab massiliselt vallandama neid õpetajaid, kes nagu justkui ei täida seda eesmärki, ja võtma tööle neid teistest kantidest tulevaid tööta jäänud õpetajaid, keda on meil praegu piisavalt, sest lapsi on üha vähem ja vähem."