Meelis Pai: valitsus jätab Eesti kultuuri rahata

 (48)
Keskerakonna korraldatud Autorollo konverents
Meelis Pai Keskerakonna korraldatud Autorollo konverentsilFoto: Vallo Kruuser

Kultuurministeeriumis valitseb mentaliteet, et kultuuriasutus olgu vait ja ärgu liialt silma paistku, siis saavad valitsus ja ametnikud rahulikult vegeteerida ja kultuuriasutus vastutasuks raha, rääkis nukuteatri kauaaegne juht Meelis Pai.

Tallinna linnapea nõunik Pai rääkis ajalehele Pealinn antud intervjuus, et kultuuritöötajate palgad on häbematult madalad, aga neil on siiski hirm seda tööd kaotada ning seepärast ei julge nad asjade paremaks muutmiseks häält teha.

„Ministeeriumis on arusaam, et ole tee oma asja, ära häält tõsta ja meie anname sulle raha. Aga kas midagi selle vastu ka nõutakse - kui palju tööd selle eest tegema peab?" küsis Pai.

"Täna antakse 1 euro riigi poolt ja nõutakse vastu tööd 15 sendi eest. Mina ikka mõtlesin alati nii, et teine pool tuleb raudselt juurde teenida ja seda sai Nukuteatris tehtud ka,“ lisas endine teatrijuht, kelle arvates sai talle ametikohal saatuslikuks ka liigne aktiivsus.

Saavutused osutusid etteheideteks

Enda sõnul ei oska Pai enam pärast pikka mustamiskampaaniat päris täpselt arvata, mida talle süüks pandi. Kõik senised saavutused osutusid etteheideteks ning teatrijuhile ei antud isegi niipalju aega, et nukuteatrit tulevasele juhile üle anda.

„Kui sa oled 13 aastat juhtinud mingit organisatsiooni, on seal tohutult palju pikki kokkuleppeid, mis ulatuvad ka tulevikku, erinevaid traditsioone. See mentaliteet, et klõps ja seda meest pole enam vaja, see oli küll äärmiselt mage,“ ütles Pai.

Seotud lood:

Vana kommunist Komissarov täidab kõiki käske

Sellest, miks just Kalju Komissarov sihtasutuse NUKU nõukogu esimeheks pandi, on Pail oma arvamus.

„Noh, ütleme nii, et ta on vana kommunist, kes täidab kõiki käske, mida partei ja valitsus jagab,“ rääkis Pai. „See, mis tehti, on tegelikult kuritegu Eesti teatrikultuuri vastu, raudselt kohe. Sellepärast, et Nukuteater on nii spetsiifiline. Kui mina alustasin, polnud seal ühtegi diplomeeritud nukunäitlejat-lavastajat. Ma saavutasin kontaktid Prantsusmaaga, Venemaaga, Soomega, saatsin töötajaid Tallinna linna toel õppima Turu kunstiakadeemiasse.“

Kultuuriministeeriumi-poolne rahajaotamise süsteem on Pai arvates üsna vildakas ja raha saavad kõige kergemini projektid, mis millegi erilisega silma paista ei julge.

„Liiga tubli olemine on selline probleem, et kui sa eristud kogu aeg teistest ja oled kogu aeg orbiidis, siis võib jääda tõesti mulje, et kui selle venna kõrvaldaks, kaoks ta vaateväljast ja saaks rahulikult edasi vegeteerida. Ma olen natuke teistsugune tüüp. Ma andsin endale kunagi lubaduse, et kui ma peaks jääma niisama toolile istuma teatris, siis ma pigem lahkun sealt,“ rääkis Pai.

Pai sõnul on Eestis oht, et kui jätkub tendents, kus kiidetakse ja räägitakse tohutult sellest kultuurist, mis tuleb väljastpoolt, aga ei hinnata kohalikke tegijaid, siis kohalik kultuurirahvas lihtsalt hääbub.

„Andekamad kultuuritegijad liiguvad erasektorisse lihtsama töö peale, kus nad saavad küll kaks korda rohkem palka, aga mõelge, kui palju suurepäraseid asju jääb sellepärast teatris tegemata!?“ küsis Pai.