Majandusminister Parts tahab Aasia turistide arvu ligi kolmekordistada


Majandusminister Parts tahab Aasia turistide arvu ligi kolmekordistada
Eelmise aasta juulis sai lennukitootja Airbus uhkustada 800-nda A330-200F-tüüpi lennuki valmimisega ja see läks Hainani gruppi kuuluvale Hongkong Airlinesile. (Foto: Airbus / H. Goussé)

Valitsuse Aasia-strateegia toetub Estonian Airi asemel hoopis Hiina lennufirmale.

Majandusminister Juhan Parts pidas eelmisel nädalal Hiinas koostööläbirääkimisi turismi, reisi- ja kaubalennunduse alal, samuti laevandusega tegeleva suure ärigrupiga. Aasiast reisijate ligimeelitamise plaani olulisim alustala riiklik lennukompanii Estonian Air loovutab oma koha Hiina suurimale erakapitalil töötavale lennufirmale Hainan Airlines.

„Hainan Groupist võib kujuneda meile oluline partner,” ütles Parts. „Hiina äriühingute juhte segab praegu peamiselt usaldamatus Euroopa majanduse väljavaadete suhtes.”

Ministeeriumid kooskõlastavad Partsi algatatud Aasia kapitali ja turistide Eestisse meelitamise programmi. Aasiast pärit Eesti külaliste arv peab 2020. aastaks tõusma 60 000 inimeseni, sest oleme selle piirkonna elanikele muutunud hea mainega Põhjamaade turismi sõlmpunktiks, seisab programmis.

Mullu majutati Eestis 22 900 aasialast, plaan näeb ette juba 2014. aastaks võtta vastu sellest regioonist 28 000 reisijat.

Samuti soovitakse kasvatada Eesti toodete eksporti Aasiasse, kus peamiselt Hiinast veetakse praegu sisse märkimisväärselt rohkem kui eksporditakse.

Poolteist aastat tagasi koostama hakatud programm põhineb Estonian Airi optimistlikul arenguplaanil, mis nägi ette partneri kaasamist Aasiast ning ettevõttele strateegilise partneri kaasamist koos börsile viimisega.

Seotud lood:

„Estonian Airi juhatus ja nõukogu ei investeeri praegu mitte ühtegi oma tööminutit Aasia suuna arutamiseks,” lausus lennufirma nõukogu esimees Erkki Raasuke. „Kuigi traditsiooniliste lennufirmade äri on läinud praegu paremini pikamaalendudega, peame eelkõige korda saama äriplaani kohased lähiregiooni lennud, mille finantstulemused ei vasta aasta tagasi planeeritule.”

Aasia programm näeb Tallinna lennujaama ühe sõlmpunktina, mille kaudu Hiina, Jaapani, Korea ja India reisijad suunduvad Põhjamaadesse ja Venemaale. Samal ajal tunnistavad dokumendi koostajad, et Eesti pole iseseisva sihtkohana aasialastele piisavalt huvitav ning koostööd tuleb teha Põhjamaade, kuid ka Venemaa ettevõtetega.

Läänemerel kulgevatele ristluslaevadele peab Tallinn saama kohaks, kus Aasiast pärit turistid oma laevareisi alustavad või lõpetavad.

Tuleb naabritega koonduda

Aasia riskikapitaliste huvitavate projektide esitamiseks tuleb Partsi idee kohaselt koondada Peterburi, Läti, Leedu ja Soome iduettevõtete organisatsioonid.

Tallinna lennujaamast peab saama kaheksa aasta jooksul Euroopa ja Aasia vaheliste lendude või India ja Ameerika vaheliste reisilendude ümberistumiskoht.

Kaubalendude elavdamiseks näeb programm ette Ämari sõjaväelennuvälja kasutuselevõttu äriprojektide teenistuses.

Aasia programmi elluviimist hakkab jälgima ja koordineerima majandusministeeriumi kokku kutsutav 12-liikmeline juhtkomitee, kuhu kutsutakse transiidi assotsiatsiooni, Eesti kaubandus-tööstuskoja, riigikogu ja ministeeriumide esindajad.Valge õhulaev tuleb Hiinast••Eesti oodatav lennunduspartner asutati 1993. aastal Hiina suurimas vabamajandustsoonis Hainanis. Tegemist on Hiina suurima eralennufirmaga.

••Firma kasutab nii reisijate kui ka kauba vedamiseks lennukeid Boeing 737, Boeing 767, Airbus A330 ja Airbus 340, millega opereerib liinidel ligi 90 linna vahel.

••Eestlaste väljavaateid koostööks suurendab asjaolu, et Hainan Airlinesi partnerite seas ei ole Skandinaavia ega Baltimaade lennufirmasid.

••Ettevõtte mullune käive oli üle kolme miljardi euro, kasum ligi 450 miljonit eurot.

••Käive kasvas aasta varasemaga võrreldes ligi 15 protsenti, kasumi suurusjärk jäi aga muutumatuks.

••Hainan Airlines opereerib mitmeid tütarettevõtteid, mille hulka kuulub 11 lennuvälja, 47 hotelli, 13 finantsteenuste osutajat, viis laevafirmat ja kaks jaemüügifirmat.