Maarja Mändmaa: hooldekodu maksumuse teeb kallimaks personalikulu

 (50)
Võisiku hooldekodu
Fotol Võisiku hooldekoduFoto: Jassu Hertsmann

Hooldekodu maksumuse teevad koduselamisest kallimaks personalikulu ja kinnisvarakulu, tõdes AS Hoolekandeteenused juhatuse esimees Maarja Mändmaa.

„Suures plaanis võib öelda, et see ongi personalikulu, mis teeb hooldekodu maksumuse kallimaks,“ kommenteeris Mändmaa Delfile fakti, et hooldekodude kuutasu ühe inimese kohta on suurem kui summa, millega peab näiteks pensionär üksi kodus elades toime tulema. Personalikulud moodustavad tema sõnul üle 50 protsendi hooldekodu kuludest.

„Kui näiteks keskmiselt nelja hooldekodu elaniku kohta on üks teenindaja või hooldaja, kelle kuupalk on 400-500 eurot, siis lisandub igale elanikule sellest tulenevalt 113 eurot. Lisaks veel maksud,“ tõi Mändmaa näite.

Mändmaa sõnul peab hooldekodu tagama ka regulaarse õendusteenuse, mis omakorda tõstab kulusid. „Omas kodus elades püsivalt seda kulu ei ole,“ sõnas ta ja lisas, et suuremas hooldekodus on palgal veel teisi töötajaid, kes tagavad hooldekodu igapäevase toimimise - kokad, remondimehed, raamatupidajad. Ka kõigi nende palgakulu tuleb hüvitada.

Hooldekodu ruumidele kehtivad erinõuded

Teise suurema kuluna tõi Mändmaa välja kinnisvarakulu. Hooldekodude ehitusele ja ruumidele on tema sõnul riik kehtestanud teatud nõuded, mille täitmine võib teha selle maja ehitusmaksumuse ja hiljem ülalpidamise kallimaks.

Seotud lood:

„Kui inimene elab oma kodus, valib ta ise, kui suures magamistoas magab ja kas elab liftiga majas,“ rääkis Mändmaa. „Hooldekodu puhul on aga kehtestatud väga konkreetselt, mis ruumid ja millise ruutmeetrite arvuga olema peavad - lisaks vähemalt kaheksaruutmeetrisele magamistoale ka tervishoiuprotseduurideks ruum, musta ja puhta pesu sorteerimisruum, paaris seinakontakt.“

Üksi kodus elades piisab tema sõnul ühtedest ruuminõuetest, kuid kui elatakse mitmekesi koos, peab juba jälgima, et elukorraldus oleks hügieeniline.

„Pooldan seda, et riik ei peaks kõike detailselt reguleerima, kuid samas on vaja hea teenuse standardit, et kaitsta kliente,“ lausus Mändmaa.

„Liigsed regulatsioonid piiravad teenusepakkumise paindlikkust, teevad teenusehinna kalliks ning piiravad väikeste kodulaadsete teenusekohtade teket,“ märkis Mändmaa ja lisas, et samas tuleb kaitsta võimalikke kliente kuritarvituste eest, mis võivad tekkida olukorras, kus kõigil on vabad käed nimetada hooldekoduks mis iganes kvaliteediga teenust.

Mändmaa soovitas inimestele analoogilselt teiste teenuste ja toodetega esitada ka hooldekodu teenuse hinna sisu kohta teenusepakkujale päringuid ja uurida, mida hooldekodud erineva hinna eest pakuvad.