Liiklusekspert: kiivrikohustus kahjustab rattakultuuri arendamist

 (193)
Liiklusekspert Marek Rannala
Liiklusekspert Marek RannalaFoto: Sven Arbet

Siseministeerium arutab seadusemuudatust, mis muudaks kiivri kandmise kõigile jalgratturitele kohustuslikuks. TTÜ doktorant Marek Rannala usub, et see pigem pärsiks kui soodustaks kodumaise rattakultuuri arengut.

„Kohustuslik ei ole mitte kasulik, vaid kohustuslik on rattakultuuri arendamisele kahjulik,“ kommenteeris TTÜ logistikainstituudi doktorant Marek Rannala ministeeriumi plaani kiivrite mittekandmist tulevikus seadusega karistada.

„Loomulikult võib kiivrist kasu olla ja inimesi võiks üles kutsuda kiivrit kasutama, aga kui see konkreetseks kohustuseks panna, siis tõrjuks see inimesi rattakasutusest eemale,“ ütles Rannala. „See on kokkuvõttes hullem tagasilöök kui see, et kiivrit ei kanta.“

Rannala võrdleb kavandatavat seadusemuudatust sarnaste eelnõudega, mis viidi läbi Austraalias ja Uus-Meremaal, kus rattakiivri kandmine on kõigile ratturitele kohustuslik. „Tulemus oli see, et vigastuste arv tegelikult ei vähenenud. Vähenes hoopis rattakasutus ja üsna tublisti. Vigastuste hulk rattakasutuse kohta aga hoopis suurenes,“ märkis doktorant.

„Asjad ei ole alati nii primitiivsed ja lihtsad, kui nad tunduvad. Kes iganes selle ettepaneku tegi, tahavad nad kindlasti head. Ma ei usu, et nad on orienteeritud sellele, et inimesed ei sooviks enam rattaga sõita,“ möönab Rannala. „Probleem on, et nad ei saa aru sellest, et tulemus on hoopis teistsugune. Tulemusena hirmutatakse inimesi muljega, nagu rattasõit oleks hirmus ohtlik ja ilma kiivrita sisuliselt enesetapp.“

Seotud lood:

Rannala sõnul ei tee inimesed antud juhul vahet spordil ja tavakasutusel. „Need on erinevad asjad,“ ütles ta. „Kui me rattaspordist räägime, siis peaaegu võiks ju sel juhul kiiver kohustuslik olla aga kuidas tõmmata piir, millest alates tegeletakse spordiga?”

Rannala hinnangul on ohutusest rääkides tegelikult kiivrist palju tähtsamad ohutu liikluskeskkond ja kõigi liikluses osalejate teavitus ning hoiakute mõjutamine, nagu seda kinnitavad ka maanteeameti eksperdid.

Hetkel on kiivri kandmine kohustuslik kuni 16aastastele ratturitele ja mopeedijuhtidele, ent selle rikkumise eest politsei hetkel seaduse järgi karistust määrata ei saa. Seaduseelnõu kohaselt viidaks läbi muudatused ka karistusseadustikus, mille kohaselt oleks tulevikus võimalik rikkujaid karistada kiivrita sõitmise eest kuni 100 trahviühiku suuruse rahatrahviga.