Reedel kell 23.59 sattusid ohtlikult lähedale Tallinnast õhku tõusnud Kogalõm-Avia TU-154 ja maanduv SAS-i lennuk Dash-8, ütles Lennuliiklusteeninduse AS-i juhataja Jaan Tamm BNS-ile.

TU 154 oli tšarterreisi tegev reisilennuk, SAS-i lennuk oli regulaarreis Stockholmist Tallinnasse.

Esialgsetel andmetel lubas lennujuht TU-154 juba startima ja tegi SAS-i lennukile ettepaneku lennuväljaringilt lõpusirgele tagasipöördumise pikendamiseks selliselt, et TU-154 jõuaks startida reeglite kohaselt, sõnas Tamm.

Tema sõnul soovis aga SAS-i lennuki kapten maanduda standardprotseduuri järgi, mida lennujuht lubas eeldusel, et lennuk maandub hajutusreegleid arvestades.

Lennujuht lubas SAS-i lennuki maandumisele tavalise korra kohaselt, kuid maandumissirgel andis lennuki ohutussüsteem häire minimaalse lubatud pikivahemaa — 3 miili — rikkumise kohta.

“Lennuliiklusteeninduse radariandmete salvestuse esialgse analüüsi alusel võib väita, et selleks ajaks, kui pikivahemaaks fikseeriti 2,8 miili, oli õhkutõusva lennuki kõrgus juba 2500 jalga ja maanduv lennuk oli laskunud kõrgusele 2100 jalga,” teatas Tamm.

Samuti oli TU-154 juba vastavalt õhkutõusmise normaalprotseduurile sooritamas parempööret ehk juba kõrval SAS-i Dash-8 maandumistrajektoorist, lisas ta.

“Seega võib esialgse analüüsi põhjal öelda, et kogu sündmus oli lennujuhi poolt täielikult jälgitav ja lennuohutus tagatud,” kinnitas Tamm.

Tamme sõnul valmis esmaspäevaks analüüs raadioside ja lennukite paiknemise väljavõtted radariandmete alusel ning lennujuhilt on võetud seletus toimunu kohta.

“Esialgse analüüsi tulemusel võib öelda, et tegemist ei olnud ootamatu olukorraga ning kogu sündmus oli lennujuhi poolt täielikult jälgitav ja lennuohutus tagatud,” sõnas Tamm.

Ta lubas, et täpsem info toimunu kohta saab avalikuks pärast juhtunu detailset analüüsi, milleks tuleb koguda sündmusega seotud lennukite kaptenite seletused.