Guido Jakobson, te olete lennundusega seotud olnud pea 48 aastat, sealjuures aastaid lennuohtuse teenistuse direktorina. Tänavu veebruaris lahkusite töölt lennuametist lennutegevuse osakonna juhataja kohalt. Miks?

Leidsin, et minu edasine võitlemine tuuleveskitega on mõttetu ja palusin end pensionile saata. Kahjuks on praegusest lennuametist tehtud administratiiv-poliitiline keskus. Kui ma ütlesin peadirektor Toomas Petersonile, et lennuohutusele pööratakse vähe tähelepanu, siis ta palus mind kabinetist lahkuda. Ja nii vähemalt kolmel korral.
Ühel nõupidamisel ütles Peterson, et kes levitab teateid lennuameti tegemistest väljapoole, see järgmisel päeval enam ei tööta.
Lennuameti põhimäärusse viidi lisaülesandena sisse lennunduspoliitika läbiviibimine, mis peaks olema hoopis ministeeriumi ülesanne ning mille eest hoiatasid mitmed Norrast ja Rootsist pärit koolitajad.

Milline lennuameti töölõik kõige enam lonkab?

Ei jätku inspektoreid riikliku järelevalve teostamiseks ja neid on ka raske leida. Praegu teostavad seda järelevalvet nn spetsialistid, kes on tööle võetud mitte nende teadmiste ja kogemuste põhjal, vaid mulle saladuseks jäänud omaduste järgi.
Hiiumaa inimohvritega lennuõnnetus oleks ehk võinud olemata olla, kui oleks teostatud õigeaegset ja piisavat järelevalvet lendude teostamise ja juhtimise üle. Oleks Kärdla lennujuhtimiskeskuses istunud lennuameti järelevalveinspektor, saanuks ta analüüsida, kas lendurid ikka täidavad kõiki nõutavaid maandumise protseduure. Oli ju teada, et kõik lendurid seda ei teinud.
Samas oli lennuõnnetuse riikliku uurimiskomisjoni esimehe asetäitjaks lennuameti peadirektor, mis on vastuolus rahvusvahelise tava ja nõuetega. Lootsime väga, et komisjon jõuab lennuameti suhtes kriitilisele seisukohale, aga asjata.

Mida arvate järjest enam moodi minevast eralennundusest?

Läinud aastal tekkisid uued eralendurite koolitusstruktuurid, põhiliselt lennuklubide tasemel. See tasub ennast rahaliselt ära, sest kursused on üsna kallid. Kahjuks hakkasid klubides koolituse läbinud eralendurid tekitama peavalu oma kõikvõimalike rikkumistega. Koos Tartu lennukolledzhiga töötasime välja lennu- ja teooriaõpetajate kontrollimise süsteemi. Ja siis korraga keelas ministeeriumi lennundusosakond õpetajate kontrollimise ära, sest leiti, et see pole juriidiliselt õige.
Hiljem kuulsin, et selle keelu taga oli lennuameti peadirektori asetäitja Tiit Soorm, kes ise tegeleb samuti lennukoolitusega, omamata seejuures lennunduse algharidust.
Kusjuures Soorm lendab ka ise lennufirmas Avies, mille üle peaks lennuamet Soormi praegusel juhtimisel teostama järelevalvet. Pealegi on Soorm vedanud reisijaid kehtetu piloodiloaga, mis on üks suuremaid rikkumisi lennundused. Ja nüüd kuulen, et ta kandideerib lennuameti peadirektori ametikohale…
Korralageduse tagajärg on käes: toimunud on neli tõsist lennuõnnestust, rääkimata arvukatest lennuintsidentidest.