Laevad Saaremaa ja Hiiumaa said nimedeks Grete ja Anne-Marie ja nüüd sõidavad nad juba mitmendat nädalat Elbe jõe suudmes Cuxhaveni ja Brunsbütteli linnade vahel. Parvlaevaühendus võimaldab vältida 100 kilomeetri pikkust sõitu Hamburgi, kus asub Elbe alune tunnel.

Eelmisel aastal tehtud analüüsi kohaselt on Leedo laevaliiklus kasumlik, kui mõlemad laevad on aastaringselt vähemalt kolmandiku ulatuses täidetud. Vähemalt esialgu paistab, et taoliste täitumusnumbriteni on veel pikalt minna.

E-piletite müük toppab

Laevafirma Elb-link.de e-piletite broneerimiskeskkond näitab, et täna juba väljunud või väljuvatele reisidele on enamasti ostetud alla 10 protsendi saadaval olevatest e-piletitest. Kõige rohkem ehk 29 protsendi saadaolevatest piletitest osteti ära kell 13 väljunud reisile Cuxhafeni.

Saaremaa ja Hiiumaa laevaliinid näitavad samal ajal palju paremaid e-piletite müüginumbreid. Hiiumaa liinil müüdi täna igale sõidule mõlemas suunas vähemalt pooled e-piletid ära, paljude väljumiste e-piletid olid kõik ära ostetud. Saaremaa liinidele oli müüdud e-pileteid natuke vähem kui Hiiumaa liinidele, aga ka Saaremaal olid paljud päevaste väljumiste e-piletid kõik müüdud.

Saaremaa Laevakompanii juhatuse liige Urmas Treiel kommenteeris, et e-piletite protsent Saksamaal tegelikult ületab nende ootusi. "Saksamaal tervikuna pole e-teenuste, sealhulgas e-piletite kasutamine nii levinud kui Eestis. Seepärast pole me seal kasutusele võtnud ka näiteks m-pileteid," kommenteeris Treiel.

"Algus on olnud väga positiivne. Nüüd sõidame mõned kuud liini sisse ja seejärel teeme järeldusi," lisas Treiel.

Meri on tormisem

Elbel ähvardavad Eesti laevasid ka ohud, mis vaikses Väinameres neile probleemiks polnud. Sel nädalavahetusel jäi kehva ilmaprognoosi tõttu mitu väljasõitu ära.

Treieli sõnul on ilmaolud seal selgelt raskemad, sest Põhjameri asub kohe küljel, arvestada tuleb Elbe jõe voolu ning tõusu ja mõõnaga, mis tekitab 6-sõlmese lisahoovuse. Ka sadamad on oluliselt rohkem avatud kui Väinamere liinidel. "Igal uuel liinil on vaja aega kohalike olude tundma õppimiseks ning iga väljumise osas langetab otsuse kapten," selgitas Treiel.

Saksamaal küsitakse sõidu eest ka oluliselt rohkem raha. Kui Hiiumaa liinil maksab sõit ühele inimesele 3 eurot ja sõiduautole 8.80, siis Saksamaal maksab ühe sõiduauto ülesõit 23 eurot ja sõitja ülesõit 5 eurot.

"Tegemist on kommertsliiniga," nentis Treiel kuivalt. Nimelt subsideerib Eestis maksumaksja suure osa piletihinnast, Saksamaal subsiidiume aga ei saada.

Leedo laevaliini ainsaks konkurendiks pole vaid Hamburgis asuv tunnel, vaid ka samuti üsna Elbe suudmes paiknev Wischafeni ja Glückstadti vaheline praamiliin. Tõsi, seal sõidavad palju lihtsakoelisemad praamid kui Leedo uhked laevad.

Ka varem on seda äri proovitud

Natuke pikemas plaanis on kavas Elbe alla uus kuuekilomeetrine tunnel kaevata, mis teeks praamiärile lõpu. "Sinna läheb veel kümme kuni 15 aastat," naeris Leedo ühe kohaliku väljaandega rääkides.

Kohalik ajakirjandus aga meenutab, et varem on juba kolm korda üritatud Cuxhaveni ja Brunsbütteli vahel praamiliiklust korraldada, aga miljonikahjude tõttu on alati paari aasta pärast liin kinni pandud.