"Maksuerisuste vähendamine ja kahjuliku tarbimise maksustamine - 100% leiate need Reformierakonna programmist," ütles Rõivas intervjuus Urmas Jaagantile.

Rõivase viidatud mõtte leiab Reformierakonna valimisprogrammist ühe lausena majanduse peatükist atraktiivse ettevõtluskeskkonna alajaotusest: "Reformierakond seab sihiks liikumise tulude maksustamiselt tarbimise, saastamise ja pahede maksustamisele."

Eraldi ja selgesõnaliselt kütuseaktsiisist programmis juttu ei ole. Küll leiab sealt sotsiaalvaldkonna peatükist kindla lubaduse tõsta alkoholi- ja tubakaaktsiisi, mida samuti uus valitsus otsustanud: "Reformierakond tõstab tubaka ja alkoholi kättesaadavuse vähendamiseks järjekindlalt aktsiise – suitsetamine ja alkoholi tarbimine ei tohi muutuda ajas odavamaks."

Uus valitsus otsustas oma valimislubaduste teostamise ühe katteallikana tõsta juba järgmisest aastast diislikütuse aktsiisi 14 protsendi võrra ja sealt edasi igal aastal veel 10 protsenti. Bensiini aktsiis kerkib järgneval neljal aastal 10 protsenti aastas.

Pelgalt aktsiisi arvelt tähendab see kütuseliitri kallinemist nelja aasta jooksul ligikaudu 20 sendi võrra, millele võivad lisanduda kütuse maailmaturuhindadest ja valuutakursside liikumistest tingitud muutused.

Rõivas pakkus murelikele autojuhtidele intervjuus pikemas vaates hinnatõusu leevendamiseks võimalust soetada säästlikumaid sõidukeid. "Samas möönan, et loomulikult mõjutab see ka neid inimesi, kes kaugemal tööl käivad. Aga kui panna see konteksti, kui palju rohkem raha jääb kätte tänu tööjõumaksude langetamisele, siis selle mõju on kindlasti kokkuvõttes suurem. Kui võrdleme aktsiisitõusu nafta hinna kõikumisega, mis on olnud mitukümmend senti aasta jooksul, ei pruugi seda olla isegi tunda. Viie sendi mõju on kohati ikka tugevalt üle dramatiseeritud," sõnas ta.