Kõik, mis me teame Urve Palost ja Tallinna Sadama skandaalist

 (113)
Urve Palo ja Tallinna Sadama pressikonverents
Urve Palo ja Tallinna Sadama pressikonverentsFoto: Tiit Blaat

Urve Palo teatas pühapäeval, et astub ametist tagasi. Tema poliitkonkurendid on üritanud siduda Palot Tallinna Sadamas puhkenud korruptsiooniskandaaliga. Tallinna Sadama skandaal on alles algusjärgus, aga kui vaadata kõike seda, mis me skandaalist teame, siis on Palole raske midagi ette heita.

1. Ministriks saanud Palot informeeriti

Eelmisel kevadel sai Palo majandusministriks ja tollal briifis kapo teda erinevatel teemadel, sealhulgas Tallinna Sadama asjus. "Muuhulgas oli juttu Tallinna Sadamast, kuid ühtestki konkreetsest süüdistusest ei räägitud," ütles Palo 26. augustil. Samal päeval olid korruptsioonikahtlustusega kinni peetud sadamajuhid Ain Kaljurand ja Allan Kiil.

Palju segadust on tekitanud küsimus, kui palju Palo eelmisel aastal Tallinna Sadamas toimuva osas valitsevatest kahtlustest teadis. Palo teadis, et kahtlused on olemas, kriminaalasjast ta ei saanud aga kuidagi teada, sest see algatati alles sel aastal. Ka kapo asedirektor Eerik Heldna kinnitas, et uus majandusminister Kristen Michal teadis Tallinna Sadamas toimuvast rohkem kui Palo, sest Michali ametisse astumise ajaks oli kriminaalasi juba algatatud.

Seotud lood:

2. Parvlaevade kaks hanget

Ain Kaljurand ja Allan Kiil võtsid prokuratuuri kahtluse kohaselt altkäemaksu paljudelt firmadelt ehk sisuliselt igalt poolt, kust sai. Üks selline koht oli Saaremaa ja Hiiumaaga ühenduse pidamiseks parvlaevade ostmine.

Just parvlaevadega seoses on korduvalt viidatud mingile Palo võimalikule vastutusele. Kõigepealt tuleb märkida, et riigile parvlaevu ostes jätkas Palo juba Juhan Partsi ajal kavandatud plaani elluviimist.

Parvlaevade asjus oli tegelikult kaks hanget. Kõigepealt toimus avalik konkurss operaatori leidmiseks, kuhu kutsuti nii senine vedaja Vjatšeslav Leedo kui ka Tallinna Sadam. Selle hanke korraldaja oli majandus- ja kommunikatsiooniministeerium (MKM) ja selle võitis Tallinna Sadam.

Selle esimese hanke kohta ütles prokurör Laura Feldmanis reedesel pressikonverentsil, et see oli aus.

Peale võitu hakkas Tallinna Sadam otsima laevaehitajat, kes laevad kahe aastaga valmis ehitaks. Sellega hakkas tegelema Kiil, kes võis kahtlustuse kohaselt võtta selle eest suure altkäemaksu. Feldmanis ütles, et Kaljuranda ega kedagi teist antud küsimuses ei kahtlustata.

3. Nõukogu või ministri vastutus

Kui Palo haldusalas tema korraldatud parvlaevahankel toimus kuritegu, siis kas ta vastutab kuidagi selle eest? Sellele vastamiseks on vaja ära näidata see, kes kellele allub.

Minister

Nõukogu

Juhatus

Parvlaevahanget korraldanud ja selle eest väidetavalt altkäemaksu küsinud Kiili ja minister Urve Palo vahel oli veel Tallinna Sadama nõukogu, mida eelmise aasta lõpuni juhtis reformierakondlane Neinar Seli ja sel aastal juhtis sama partei mees Remo Holsmer.

Sadama nõukogu ei taha kuidagi korruptsiooniskandaali eest vastutust võtta. "Teadaolevalt ei ole kaitsepolitseiametil ühtegi pretensiooni Tallinna Sadama nõukogu liikmetele ja ükski nõukogu liige ei ole seotud kahtlustustega. Ka kaitsepolitseiameti esindaja ütles eilsel kohtumisel, et nõukogu liikmetel ei olnud võimalik altkäemaksu kui peitkuritegu avastada, see võimekus on vastavatel jälitusasutustel," kommenteeris nõukogu ametist lahkunud esimees Holsmer.

Kõik see, mida Holsmer ütles nõukogu kohta, on veelgi enam tõsi ministri kohta. Majandusministri jaoks on Tallinna Sadam vaid üks paljudest haldusala asutustest ja parvlaevahange vaid üks paljudest teemadest, millega tuleb tegeleda. Kui sadama juhatuse tööd otseselt kontrolliv nõukogu ei saa korruptsiooni avastada ega selle eest vastutada, siis veel vähem saab seda teha sadamast veel kaugemal olev minister. Kui aga Palol puudus võimalus kuritegu vältida, siis ei saa tal olla kuriteo eest ka mingit vastutust.