Politsei autogrupi komissari Marek Helinurme sõnul on kahju autoomanikest, kes selliste meeste vabadusse pääsedes kõige rohkem kannatavad. “Me saame need mehed varem või hiljem uuesti kätte, kuid vahepeal jõuavad nad varastada kümneid masinaid,” ütles Helinurm Eesti Päevalehele.

Kümmekond päeva tagasi Rocca al Mare kaubanduskeskuse juures järjekordse autovarguse ettevalmistamiselt tabatud, kuid sel nädalal kohtu nõusolekul vabadusse pääsenud Eldar Amirovit süüdistab politsei viies kuriteos. Näiteks kasutas ta varastatud autot ja pidas autode ümberehitamiseks põrandaalust töökoda.

“Lisaks tundsid ta ära mitu kannatanut ja ühe kuriteo puhul viitas tema seotusele DNA-test,” lausus Helinurm. “Huvitav, et Amirovi jaoks tööd teinud mees jäeti samade tõendite põhjal edasi vahi alla.”

Valvekohtunik leidis varem kriminaalkorras karistamata Amirovit vabastades, et puudub täielik kindlus, et just tema on kuriteod toime pannud. “Vabanemise järel tuli ta politseisse ja nõudis tagasi läbiotsimisel ära võetud raadiojaama, binoklit ja autovõtmete titaantoorikuid,” märkis Helinurm. “Ütles, et need on tema mänguasjad. Tegelikult on need autovarga tööriistad.”

Viimase kaheksa kuuga on politsei vahistanud enamiku pealinna paarikümnest professionaalsest autovargast, kuid paljud neist on kohus vabaks lasknud.

Ühelgi juhul pole süüdistatavail kindlat töökohta olnud. Mõni varas jäi hätta isegi oma elukoha nimetamisega. Vabastatuist neli on võõrriikide kodanikud, neist luksusautosid üle piiri vedanud venelane Andrei Bakin lahkus kohe pärast vabanemist Peterburi. “Tõenäoliselt ta sealt tagasi ei tulegi,” ütles Helinurm. “Vargad naeravad, kui me nad vahistame. Ütlevad, et te ju teate: niikuinii saame varsti välja.”

Üks kohtus tingimisi karistusega pääsenud osavamaid luksusautode vargaid ei häbenenud politseinikele eravestluses tunnistada, et jätkab vabaduses varastamist. “Ütles, et ta ei oskagi midagi muud teha, kui autosid varastada,” märkis Helinurm. “Professionaalsete autovaraste sisering on kindel ja uusi mehi sinna naljalt juurde ei võeta.”

Analüüs näitab, et ajal, kui suur osa pealinna profivarastest vahi all istub, langeb autovarguste arv ööpäevas kolme-neljani. Nii kui keegi välja pääseb, tõuseb see arv kuue-seitsmeni. “Meid huvitab, mis on varga vahi alla jätmiseks kohtule piisav kriteerium — kümme või kakskümmend autot?” küsis Helinurm.

Ka Tallinna kriminaalpolitsei juht Kalle Klandorf arvab, et viis autot varastanud mehe tingimisi karistamine on liiga leebe karistus. “Meie politseinikena loomulikult sõdime kurjategijate kergekäelise vahi alt vabastamise vastu, kuid mis teha, kui kohus teisiti arvab,” lisas ta.

Tallinna linnakohtu esimees Helve Särgava: “Kui see nii on, nagu politsei väidab, siis on asi äärmiselt mõistetamatu. Samas ei hinnata tõkendi valikul kriminaalasja tõendeid. Täpsemate kommentaaride andmiseks pean aga faktidega lähemalt tutvuma. Igal juhul on see tõsine süüdistus, millele peame vastuse andma. Minu isiklik seisukoht on, et autovargaid tuleks kohelda täie rangusega. Muud seisukohta ei saagi siin olla.”