Vastava kohaliku maksu kehtestamiseks puuduvad vallavalitsusel pädevus ja seaduslik alus, leiab justiitsministeeriumi avaliku õiguse talituse nõunik Virgo Saarmets.

Saarmets ütles BNS-ile, et kohalike maksude seadus loetleb ammendavalt kohalike maksude liigid. Need on müügi-, paadi-, reklaami- ning teede ja tänavate sulgemise maks, samuti mootorsõiduki-, loomapidamis- ja lõbustusmaks ning parkimistasu. Muude kohalike maksude kehtestamise õigust seadus kohalikele omavalitsustele ei anna. Saarmetsa sõnul võib kohalike maksude seadust analüüsides tõdeda, et Kihnu vallavalitsuse kehtestatud sadamatasu ei mahu ühegi kohaliku maksu liigi alla.

Kuigi määrus on seadustega vastuolus, kehtib see siiski ajani, kuni vallavalitsus tunnistab selle ise kehtetuks või kui vallavalitsus seda ei tee, on otsuse tegemine riigikohtu käes.

Pärnu maavanem Toomas Kivimägi ütles BNS-ile, et tema hinnangul on maksu kehtestamine ajendatud Kihnu vallavanema Johnnes Lease firma Kihnu Liin allajäämisest tänavusel praamiliikluse konkursil. “Selliseid otsuseid pole korrektne teha kolm päeva maksu kehtestamisest ette teatades,” ütles Kivimägi.

Eesti Päevaleht kirjutas, et Kihnu vallavalitsus on oma määrusega kehtestanud sadamatasu, mida võetakse kõigilt mittekihnlastelt ja nende sõiduvahenditelt saarele saabumisel ja saarelt lahkumisel. Bussidelt võetakse 1000, sõiduautodelt 500 krooni.

Artiklist ei nähtu Saarmetsa sõnul, et turistid saaksid sellise tasu maksmise eest mingit täiendavat teenust. Seepärast on nimele vaatamata tegemist kohaliku maksuga.

Saarmets ütles, et kohalike maksude seaduse järgi ei tohi kohalik maks takistada inimeste, kaupade ja teenuste vaba liikumist. “Antud juhul on maksu kehtestamine problemaatiline igaühe põhiseadusliku liikumisvabaduse piiramise seisukohalt, kuna veeteele puudub reaalne alternatiiv ja sadamatasu tõttu on takistatud inimeste liikumine Eesti mandriosa ja Kihnu saare vahel,” lausus Saarmets.

Kihnu vallavanem Johannes Leas ütles, et sadamatasu on üks viisidest, kuidas sadamat majandada. “Igal Eesti sadamal on tasu, need on küll eri suurusega ja eri moel kehtestatud,” lausus ta.

Lease sõnul on Kihnu sadama passistamiseks tarvis see enne mõõdistada ning selleks on raha tarvis. “Raha ei ole meile selleks eraldatud, kuid passistamise probleem on vaja lahendada,” põhjendas ta.

Saarmets viitas Lease seisukohavõtu peale sadamaseadusele, milles nähakse üheselt ette sadamatasu kehtestamise kord.