Nii võib aas­ta­se kas­ko­le­pin­gu lõppe­des lei­da post­kas­tist kind­lus­tus­fir­ma uue hin­na­pak­ku­mi­se, mis on niivõrd val­mis, et klien­dil tu­leks al­la pan­na vaid all­ki­ri ja see ta­ga­si saa­ta. Kind­lus­tu­seks ar­ves­ta­ta­vat väär­tust on vä­hen­da­tud li­gi­kau­du 10%, kuid te­ge­li­kult on ka seal veel lä­birää­ki­mis­ruu­mi, sest tu­rul on aas­ta ka­su­tu­ses ol­nud au­to­de reaal­ne hin­na­lan­gus eri­ne­nud kümnest prot­sen­dist na­gu vor­mel Za­po­rožet­sist, kirjutab Eesti Päevaleht.

Sel­li­sel ju­hul ei jää­gi muud üle, kui peab võtma et­te eest­la­se­le eba­loo­mu­li­ku kaup­le­mis­te­ge­vu­se ja enn­äe, mõni­kord see ka õnnes­tub.

„Kind­lus­ta­ja saa­tis le­pin­gu, mil­le ko­ha­selt olek­sin pi­da­nud maks­ma aas­tas kas­ko­kind­lus­tu­seks 8000 kroo­ni, kuid hin­da­sin se­da üle­hin­na­tuks ning ühe kõne­ga vä­hen­da­ti see sum­ma 6000 pea­le," mee­nu­tas Mar­tin, kes kind­lus­tas au­to Gjen­si­di­ge kind­lus­tus­fir­mas SEB maak­le­ri­te kau­du.

Kind­lus­tus­mak­se suu­ru­se üle lä­bi rää­ki­da saab vaid osas kind­lus­tus­fir­ma­des, sest näi­teks tu­ru­liid­rid Er­go ja If ar­ves­ta­vad au­to­le kind­lus­tust te­hes vaid konk­reet­se au­to mar­ki ja väl­ja­las­keaas­tat, mit­te väär­tust na­gu tei­sed selt­sid.

Kind­lus­tus­hin­nad on lan­ge­nud ka kon­ku­rent­si suu­re­ne­mi­se tõttu. „Uued tu­li­jad on pan­nud hin­nad lan­ge­ma," ise­loo­mus­tab olu­kor­da maak­le­ri­fir­ma Op­ti­mal te­gev­juht Tar­mo Hil­lep. Sa­mal ajal lan­ge­ta­vad te­ma sõnul hin­da ka au­to­de ka­ha­ne­nud tu­ru­hin­nad.

Ome­ti po­le kõik hin­na­lan­gu­se küljed po­si­tiiv­sed, sest kind­lus­tus­fir­mad on le­pin­gu­tes­se sis­se kir­ju­ta­nud väi­ke­se konk­su. Veel aas­ta või kaks ta­ga­si lii­sin­gu kau­du soe­ta­tud au­to­de jääkväär­tus on suu­rem kui prae­gu sa­ma va­nal au­tol va­bal tu­rul. Ku­na kind­lus­tus­fir­mad võta­vad hüvi­ti­se maks­mi­sel alu­seks just sel­le väär­tu­se, siis võivad kind­lus­tus­mak­sed ko­ha­ti eri­ne­da ko­gu­ni mi­tu kor­da, kuid lõplik mak­se kind­lus­tus­fir­malt on ik­ka­gi üks.

„Ko­ha­ti võivad kind­lus­tus­fir­ma­de pak­ku­mi­sed eri­ne­da ku­ni kolm kor­da, kuid hoo­li­ma­ta sel­lest mak­sa­vad nad ik­ka­gi lõpuks väl­ja ai­nult tu­ruväär­tu­se suu­ru­ses," sõnas Marks&Part­ne­ri­te ju­ha­ta­ja Jaan Marks. „Seetõttu on­gi va­ja­lik küsi­da kind­las­ti mi­tut pak­ku­mist, et väl­ti­da olu­kor­da, kus au­to liht­salt üle kind­lus­ta­tak­se."

Eel­da­ta­va kind­lus­tushüvi­ti­se vä­he­ne­mi­se­ga kaas­neb ka oht, et au­tot hä­vi­ta­va ava­rii või var­gu­se kor­ral sel­gub: kind­lus­tus ei ka­ta­gi ko­gu lii­sin­gu­mak­se jää­ki, sest kind­lus­tus­fir­mad mak­sa­vad kah­ju kin­ni ai­nult het­ke tu­ruväär­tu­se ula­tu­ses ja au­to omaväär­tus on vä­he­ne­nud esial­gu eel­da­tud graa­fi­kust märk­sa kii­re­mi­ni. „Sel­li­sel ju­hul on ol­nud ju­ba juh­tu­meid, kus kind­lus­tus­fir­ma võimal­dab os­ta hüvi­ti­se eest sa­maväär­se au­to ning lii­sin­gu­le­ping te­hak­se sel­le­le en­di­se au­to väär­tu­ses ümber," sel­gi­tas Hil­lep.

Eri­ne­valt au­to­dest, mil­le pu­hul kind­lus­tushüvi­ti­se suu­ru­seks võetak­se au­to tu­ruväär­tus, on kor­te­ri­tu­rul hüvi­ti­se alu­seks taas­ta­mis­hind.

Nii peab kind­lus­tus­fir­ma kin­nis­va­ra hä­vin­gu kor­ral ar­ves­ta­ma kesk­mi­se ruut­meet­ri taas­ta­mi­se hin­na ja see ka kor­va­tak­se. Hin­da­mi­se alu­seks võetak­se oma­kor­da ehi­tus­hin­nain­deks, mis sta­tis­ti­kaa­me­ti and­meil pol­nud veel lan­ge­ma ha­ka­nud.

Er­go Kind­lus­tu­se kom­mu­ni­kat­sioo­ni­juht Anu Vaht­ra-Hel­lat väi­dab, et nen­de hin­da­de­le on ju­ba hin­na­lan­gus mõju aval­da­nud. „Taas­ta­mi­seks va­ja mi­nev sum­ma on mõju­ta­tud ehi­tus­hin­da­dest ja need on tõepoo­lest lan­ge­nud ja se­da ole­me ka­jas­ta­nud ka oma hin­da­des."

„Mõned aas­tad ta­ga­si kas­vas ehi­tus­hin­nain­deks pal­ju, sest pi­de­valt tõusis ma­ter­ja­li­de ja tööjõu hind ja sel­le­ga koos ka in­deks, kuid prae­gu­seks on see seis­ku­nud," sel­gi­tas See­sam Rah­vus­va­he­li­ne Kind­lus­tu­se AS-i tu­run­duss­pet­sia­list Tiia Prööm. „Kui sta­tis­ti­kaa­met ehi­tus­hin­nain­dek­si alan­dab, siis alan­da­me ka meie hin­du ja vaa­ta­me kõigi klien­ti­de le­pin­gud üle."