Kahe kuu jooksul on maksu- ja tolliamet (MTA) avastanud neli salakütuse müügikohta. Neist suurimas, mis avastati eelmisel nädalal Ida-Virumaal, hoiti tervelt 18 000 liitrit arvatavasti Venemaalt pärit diislikütust.

MTA tollikorralduse osakonna juhataja Urmas Koidu sõnul võib seda kogust võrrelda umbes 300 sõiduauto paagitäiega. Tema selgituse järgi oli tegemist transpordiettevõttega, mis kasutas ära Venemaal käivate suurte paakidega veokite kütusehankimisskeemi. „Veokid sõidavad Venemaale, tangivad seal paagid odavat kütust täis, pumpavad selle Eestisse naastes taas välja ja müüvad siis ebaseaduslikku tulu teenides edasi,” kirjeldas Koidu.

Kontrollimiseks ettevõtte territooriumile sisenenud ametnikud avastasid, et seal asuvast sisetanklast pumbatakse parajasti veokisse kütust. Sisetankla juures seisis veel teinegi veok, mille kütusepaagis oli tankimisseadmega ühendatud voolik, et varustada tanklat tõenäoliselt Vene päritolu kütusega. 

Ida-Virumaal asunud salakütuse müügikoht ei ole ainuke, mille MTA on selle kuu jooksul avastanud. Möödunud nädalal avastati Tartumaal asuvast betoonhoidlast 1400 liitrit veokipaakides Eestisse toodud kütust. Hoidlas pumbati parajasti aktsiisivaba kütust kahest Venemaa numbrimärgiga veokist sealsamas olevasse mahutisse.

Läheb hävitamisele?

Maksu- ja tolliameti pressiesindaja Kaia-Liisa Kallase sõnul alustatakse müügikohtadest leitud kütuse asjus väärteomenetlust. „Selle käigus otsustatakse, mida kinnipeetud kütusega tehakse, kas määratakse tasumisele aktsiis või saadetakse kütus hävitamisele ohtlike ainete käitlemisega tegelevasse ettevõttesse,” selgitas Kallas.

Arvatavasti ongi need, kes üksnes enda ja tuttavate tarbeks kütust üle piiri toovad, moodustanud vaid väikse osa salakaubaveost. Nüüd on maksu- ja tolliamet keskendunud suuremate kalade püüdmisele. „Kui aktsiisivaba kütuse sissevedamine sõiduautodega on praktiliselt kadunud, siis veokipaakides Eestisse toodud kütuse ebaseadusliku edasimüügiga on vaja jätkuvalt intensiivselt tegeleda,” ütles maksu- ja tolliameti tollipoliitika rakendamise talituse juhataja Svetlana Raudonen. Tema sõnutsi võitleb MTA kütuse ebaseadusliku sisseveo ja edasimüügiga järjekindlalt ja ka ameti hinnangul on Eestis veel ebaseadusliku kütuse müügikohti.

Raudonen rääkis, et transpordiettevõtte kontrollimine, nagu tehti Ida-Virumaal, on osa kütuseturu korrastamisest. „Arusaadavatel põhjustel ei saa MTA oma konkreetseid kontrollitegevusi avaldada, aga müügikohtade avastamisel tehakse muu hulgas näiteks pistelisi kontrolle, kontrollitakse vihjeinfot ja fikseeritakse piiril kütusepumpamise kahtlusega veokid,” kinnitas ta. Raudonen lisas, et selliste veokite sõidumarsruudi ja kütusekoguse fikseerimine aitab takistada ebaseaduslikku kütusemüüki ja soodustada ausat konkurentsi.