Jumalaema kasutamine reklaamis solvab kirikut

 (412)
Avo Üprus
ETA FOTO

Erinevate kristlike kirikute esindajad nimetavad moraalselt küsitavaks mobiilsideoperaatori Tele2 reklaami, mis üritab müüa sideteenuseid kahte aupaistega last hoidva neitsi Maarja kujutamisega.

Pühapäeval üle riigi avalikesse kohtadesse ilmunud reklaam kahte jõululast hoidva neitsi Maarja ning tekstiga “Kaks rõõmusõnumit ühe hinnaga” on selgelt ebamoraalne, ütles Postimehele Eesti Evangeelse Luterliku Kiriku (EELK) Tallinna Peeteli koguduse õpetaja Avo Üpruse hinnang.

“Seda seetõttu, et igasugune kirikliku sümboolika ehk jumalaema ja Jeesuse kasutamine oma läbimüügi suurendamiseks on ebamoraalne,” tähendas ta.

Vatikani esindaja Eestis monsenjöör Philippe Jourdani sõnul seab selline reklaamitaktika ühele pulgale väga erinevad väärtused — ühelt poolt väga intiimsed inimeluga seonduvad sfäärid ning teisalt puhtalt kommertslikud, tarbimisel ja kaubanduslikul edul põhinevad väärtushinnangud.

“Kui see nii on, siis on see väga kurb — sellega saadame me signaali, et ka isiklikku ja inimlikku sfääri saab mõõta rahas,” nentis ta. “Müük ja kaubandus ning religioon tuleks teineteisest siiski lahus hoida.”

Eesti Apostlik-Õigeusu Kiriku sinodi esimehe Ardalion Keskküla sõnul pole nende kirik ametlikult kaupmeestele seni hinnanguid jaganud ega ilmselt hakkagi seda tegema. “Kuid mulle isiklikult selline Kristuse nimele viitav kaubandus muidugi eriti ei istu,” nentis preester Keskküla.

Tele2 avalike suhete juhi Inga Jagomäe sõnul olid mobiilioperaatori ja reklaamiagentuuri Brand Sellers DDB välja töötatud kampaania eesmärgid positiivsed. “Tahtsime teha südamlikku reklaami ega osanud midagi halba näha, sest kristlike sümbolite kasutamine jõulude ajal on väga levinud,” tutvustas Jagomäe 1.-24. detsembrini vältava kampaania tagamaid.

Oma katuse all kümmet kristlikku kirikut koondava Eesti Kirikute Nõukogu asepresidendi, EELK pastori Joosep Tammo hinnangul kõigub iga kristlikke sümboleid kasutav reklaam eetika ja ebaeetika piirimail. Tema sõnul on kristlike arhetüüpide kasutamise eest reklaamis hoiatanud ka reklaamialased teosed.

Katoliku kirik on aastate jooksul küsitava väärtusega reklaamidega erinevates maailma nurkades varem väga palju kokku puutunud, rääkis monsenjöör Philippe Jourdan Postimehele.