Invaru juht: riik töötas uut korda välja 2,5 aastat, meilt oodatakse kõike kolme päevaga

 (51)
INVARU
Foto: Pille-Riin Pregel

Invaru juhatuse esimees Enn Leinuste ütles Delfile, et firma eesmärk ei ole pakkuda odavaid tooteid, vaid kvaliteetseid ja spetsiifilisi abivahendeid. Kuna firma soov on kvaliteeditaset hoida, ei ole võimalik ka hinda alla lasta. Leinuste märkis, et tooteid on riik seni aktsepteerinud.

Lapse eluks vajalike vahendite eest esitati puuetega laste vanematele eile senisest kohati kordades suuremad arved, kuna 1. jaanuarist hakkas kehtima seadus, mis muutis põhjalikult süsteemi, kuidas puuetega inimesed saavad endale abivahendeid osta ja rentida.

15 aastat kehtis kord, kus riik maksis soodusprotsendi teenuse või toote ostu või üürihinnast vastavalt ettevõtte hinnakirjale. Nüüd kehtestas riik piirhinnad, mis on aga kohati madalamad, kui teenuse täishind. Ilmselt loodeti, et kui pannakse paika piirhind, siis see aitab ettevõtteid taltsutada ja need ei tõsta enam nii agaralt hinda.

OÜ Invaru tõstis aga uuest aastast hindu umbes kolmandiku võrra ja just seetõttu, et seoses muudatustega tekkisid lisakohustused ja lisakulud. Uut hinnakirja pole jõutud veel kodulehele panna, kuna määrus võeti vastu 29. detsembril ja muudatuste rakendamiseks jäi vaid kolm päeva. Nii ei jäänud ettevõttele ka mõistlikku aega saata laiali teadet hindade tõusmise kohta.

Tervikuna on kõik muutused õiged, aga projekti juhtimisel on head ideed ära rikutud
Enn Leinuste
Seotud lood:

Invaru juhatuse esimees Enn Leinuste märkis, et kõige suurem probleem on praegu laste abivahenditega, kuna need on spetsiifilised ja kallid tooted. Seni hüvitas riik laste abivahendite rendihinnast 90 protsenti, täiskasvanutel olid erinevad protsendid. Nüüd pani riik paika piirhinnad, milleni toote hinda hüvitatakse.

„Eelmise aasta lõpuni oli kord, kus meie hinnakiri oli aluseks – kui hind oli sada eurot, siis riik maksis 90 eurot, inimene kümme. Nüüd on meil hinnatõus, mis on seotud täiendavate kohustuste, ülesannetega, mida me peame tegema ja järgima. Kui meil on hinnatõus 30 protsenti, 130 euro peale, aga piirhind on jäänud saja peale, siis sajast riik maksab 90, aga 40 maksab inimene, kellele on hinnatõus neljakordne. Meie hind tõuseb 30 protsenti, inimese jaoks neli korda,“ märkis Leinuste.

„Tervikuna on kõik muutused õiged, aga projekti juhtimisel on head ideed ära rikutud,“ leiab Leinuste. Praegused piirhinnad ei lähtu tema sõnul tegelikest kuludest. „Piirhinnad on välja töötatud meile mitte teada oleva metoodika alusel umbes 2013. aastal juba, 2014. aastal käis väike korrektuur, mil ei olnud teada veel kõik meile lisanduvad ülesanded ja sellega tulevad kulud.“

Leinuste sõnas, et riigi eesmärk oli taltsutada ettevõtteid, et need liialt agaralt hindu ei tõstaks, kuid ettevõttel pole vahel, kas raha tuleb riigilt või kliendilt. „Küsimus on, et kokku tuleks teenuse hind,“ sõnas Leinuste, kelle kinnitusel ilmaasjata hinda ei tõsteta. „Kui me tahaksime mahtuda piirhinna sisse, siis nagu inglased ütlevad, et kui sa tahad head ja odavat, siis sa pead ostma kaks asja. Meie eesmärk ei ole tuua maale odavat, vaid funktsionaalset, head, vastupidavat, korralikku ja hea väljanägemisega toodet,“ rääkis Leinuste, kelle sõnul on tegu spetsiifiliste toodetega, mis sageli on eritellimused. Seni on riik õhutanud üürima ja nõnda Invaru tooteid aktsepteerinud.

Sotsiaalministeerium ütles oma tänases teates, et uus korraldus annab valikuvõimaluse erinevate pakkujate vahel ja hind peaks selle tulemusel tegelikult langema. Leinuste sõnul tegeleb suurtes kogustes abivahendite rentimisega vaid kaks firmat. „Meie oleme suurim Eestis ja teine on Itak Tartus. Kui suured on hinnaerinevused neil, ma ei julge öelda, aga neil ei ole veel arved välja läinud,“ sõnas Leinuste. Tänahommikuse seisuga oli sotsiaalkindlustusametisse pöördunud 24 inimest, kes olid Invarult arve saanud, ja sama probleem võib puudutada umbes kahtsadat inimest. Ka nende inimeste väljasõelumine tähendab Invaru jaoks praegu suurt lisatööd.

Piirhinnad tuleks muuta toodete kaupa detailsemaks

Kuigi sotsiaalminister Margus Tsahkna sõnul on suurte arvete põhjuseks puudulik suhtlemine, siis ei saanud hindade tõus Leinuste kinnitusel kellelegi uudis olla, kuna teemat on kahe ja poole aasta jooksul korduvalt tõstatatud ja lisaks ümarlaudadel ja kaasamistes osalemisele on firma ministeeriumile läkitanud muu hulgas ka arvutuskäigud selle kohta, millised kuluartiklid suurenevad. „Nad teavad kõike väga hästi,“ rõhutas Leinuste. „Ministeerium annab välja teavituse, mis on ilus ja positiivne, aga see, mis tegelikult on, selle lükkab firmade peale.“

„Ma arvan, et nii mõnigi ametnik võib öelda, et kui läbipaistvusest rääkida meie valdkonnas, siis me oleme kõige läbipaistvam. Kas või piirhindade väljatöötamisel – andsime kulustruktuure ja selliseid asju, kui küsiti. Oleme kaasa läinud ja neid aidanud nii palju, kui abi vastu võetakse. Kui küsitakse või pakkumist vastu võetakse,“ kinnitas Leinuste, kelle sõnul sai ka sotsiaalkindlustusamet eilsel kohtumisel aru, et küsimus on piirhindades.

Lahendus hädas inimeste jaoks on hetkel see, et sotsiaalkindlustusametile saab teha erimenetluse taotluse omaosaluse vähendamiseks. „Me sellest lähtusime ja inimestele hakkasime seda soovitama,“ nentis Leinuste. Järgmine lahendus saab Leinuste sõnul olla vaid see, et vaadatakse piirhinnad üle. „Siin on vaja võib-olla detailsemaks tuua, et kõik asjad poleks ühe mütsiga löödud, ja läbi mõelda, mis see tänapäev on, mitte see, mille alusel need kunagi välja töötati.“

Paraku on just Invaru see, kes on nüüd tarbijakaitseseadust rikkunud, kuna oleks pidanud kliente hinnatõusust teavitama. „Aga millal me pidime seda tegema? Määrus ilmus riigi teatajas 29. detsembril. Kui me oleks varem teavitanud, oleks öeldud, et Invaru tekitab paanikat. Ja mis see inimese jaoks oleks muutnud, kui ta oleks detsembri keskel sellest kuulnud,“ küsis Leinuste.

Mehe kinnitusel seda teemat arutati, kuid otsustati mitte teavitada, ja sarnaselt ei ole veel kodulehel ka hinnakirju, kuna viimase hetkeni oodati, kas tuleb mingi muudatus. Nimelt esitas kuus konkureerivat firmat novembri alguses ministrile ametliku pöördumise palvega seaduse rakendumine kolm kuud edasi lükata. „Kui riik on seda korda välja töötanud 2,5 aastat, siis nüüd meilt oodatakse kõike kolme päevaga,“ imestas Leinuste.

Kuna nüüd peab firma sotsiaalkindlustusameti jaoks välja otsima inimesi, kes said senisest suurema arve, siis peab hinnakirja koostamine Leinuste sõnul veidi ootama. Ta avaldas siiski lootust, et nädala lõpuks jõuab see info firma kodulehele.