Tänases Äripäevas väidab Tivoli Tuuri omanik Håkan Skogh, et Rootsi tehnilist kontrolli tõestavad dokumendid jõudsid inspektsooni kolmepäevase hilinemisega seetõttu, et kontrolli viidi läbi erinevates riikides (Rootsis, Norras ja Poolas). Ning et tema jaoks oli üllatav, et Eestis nõutakse mõnes teises riigis tehtud kontrolli dokumente.

TJI teatas, et kuigi puudub igasugune õigustus sellele, et Eestis tegutsemisel ei tunne ettevõtja siin kehtivaid ohutusalaseid nõudeid, siis peaks Skogh ometi tundma neid, mis kehtivad Rootsis. Vastavalt Rootsi eeskirjale peab igal tivoliseadmel olema dokumentatsioon, millesse kuulub ka tehnilise kontrolli läbimist tõendav dokument. Ja et selle dokumentatsiooni peab politsei, järelevalveorgani, ürituse korraldaja või elektrienergia tarnija nõudel esitama.

“Kuna me pole Eestis vajalikuks pidanud kehtestada tivoliseadmete ohutuse tagamiseks rangemaid nõudeid kui Rootsis, lähtus Tehnilise Järelevalve Inspektsioon riikliku järelevalve teostamisel asjaolust, et kui seadme kohta esitati kehtiv tehnilise kontrolli läbiviimist näitav dokument, polnud üldjuhul põhjust esitada mingeid täiendavaid nõudeid. Ülalnimetatud rootsi eeskiri nõuab tivoliseadmete tehnilise kontrolli läbiviimist vähemalt kord aastas.”

Kolmel varasemal järjestikusel aastal TJI poolt läbiviidud riikliku järelevalve käigus esitas Tivoli Tuur oma seadmete kohta dokumendid, mis tõendasid nende tehnilise kontrolli läbiviimist väljaspool Eestit ning kuna TJI visuaalsel kontrollimisel otseseid tehnilisi puudusi ei tuvastanud, polnud põhjalikum kontroll vajalik.

“Tegelikult rakendame Eestis vägagi liberaalset süsteemi, mis ei loo ettevõtjale ülemääraseid administratiivseid takistusi. Nagu näitab Rakvere juhtum ning eelkõige korraldaja ja omaniku suhtumine, tuleb ilmselt kehtivat korda karmistada — ja eelkõige mõjub see tivoliseadme omaniku rahakotile,” leiab TJI.

Vastates küsimusele, kas Eesti ei nõudnud omakontrolli, väidab Håkan Skogh, et “… olin Viikna kõrval, kui ta rääkis Eesti inspektsiooniga, et nad vaataks kogu tehnika üle.”

TJI teatel ei ole ei Lauri Viikna ega ka mitte keegi teine Tivoli Tuuri korraldajatest sel kevadel ega ka varem Tehnilise Järelevalve Inspektsiooni poole omal initsiatiivil pöördunud.

“Seega sarnase väite esitamisel hr Skogh valetab ning oleks viisakas, kui ta laseks avaldada “Äripäevas” vastavasisulise vabanduse! Oleme teinud Tivoli Tuuri seadmete riiklikku järelevalvet alati omal initsiatiivil. Ka sel aastal oli riiklik järelevalve neis seadmetes kavas, kuid enne jõudis toimuda Rakveres õnnetus, mis nõudis meie sekkumist.”

Samuti leiab TJI, et artikli pealkirjaks pandud Skoghi väide, et: “Eesti tehniline kontroll on olematu”, on tehnilisest kontrollist laiemas mõttes rääkides õigustamatu ning on ka tivoliseadmete osas vaid osaliselt õige.

Eestis ei ole tõepoolest ettevõtjat, kes teostaks tivoliseadmete tehnilist kontrolli, kuid sarnast akrediteeritud tehnilise kontrolli teenust osutavat firmat pole ka näiteks Soomes. Rootsis on selliseid firmasid kolm. Ja põhjuseks pole mitte oskusteabe puudumine Eestis, vaid see, et kuna siin on tivoliseadmeid vähe (kaks karusselli ja lasterong Tallinna Loomaaias ning vaateratas Pühajärvel), ei ole kellelgi huvi ka tivoliseadmete tehnilise kontrolli teenust osutada.

Samas muude tehniliste seadmete (kraanad jm registreeritavad masinad, liftid, surveseadmed, gaasiseadmed jms) osas on tehnilise kontrolli teenus täiesti välja arendatud.

Kaheksa aastat tagasi eraldasime tehnilise kontrolli teenuse osutamise riiklikust järelevalvest — nii nagu see eraldati veidi varem ka Soomes ja Rootsis. Sellest alates pakub OÜ Tehnokontrollikeskus tehnilise kontrolli teenust ja riiklikku järelevalvet teostab (kontrollib nõuete täitmist ja teeb rikkumiste puhul ettekirjutusi või keelab seadme kasutamise) Tehnilise Järelevalve Inspektsioon. Kui tekib reaalne vajadus, ei kuluks OÜ-s Tehnokontrollikeskus vastava teenuse väljakujundamiseks ilmselt palju aega.

Reede, 18. mai hilisõhtul kella 23 paiku süttis Rakveres üks Tivoli Tuuri atraktsioonidest — karussell nimega Enterprise. Tulekahju hõlmas karusselli hüdraulika- ja elektrisüsteemi ning klaasplastist vaguneid. Põlengus said kannatada atraktsiooni külastajad. Tehnilise Järelevalve Inspektsioon uurib õnnetuse asjaolusid koostöös Politsei- ja Päästeametiga.