Indrek Saar: Oleme mõlemad saarlased. Mul oleks võimatu Leedoga mitte rääkida

 (58)
 Riigikogu Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon ja Riigikogu Demokraatide Ühendus koostööleppe sõlmimine
Indrek SaarFoto: Tiit Blaat

Sotsiaaldemokraatliku erakonna peasekretär Indrek Saar kaitses valitsuse eilset otsust riigile saarte laevaliikluse korraldamiseks mitte praame ise ehitada.

Tänane EPL kirjutas, et nädala eest olite teie selles leeris, mis toetas Vjatšeslav Leedoga jätkamist. Mida ütlete selle kohta?

Vjatšeslav Leedoga jätkamist ei toeta valitsuse otsus kuidagi. Valitsusel oli valida, kas ta läheb oma vana otsusega edasi, mida eelmine majandusminister millegipärast ei suutnud poole aastaga tööle panna ehk see, et riik läheb ise praame ostma, teadmata, kas ta tegelikult suudab need soetada või mitte. Tänaseks on kujunenud suhteliselt halb olukord, kus eelmine minister pidas kõigepealt tänaste omanikega poolteist aastat läbirääkimisi ostuks ja ei jõudnud sellega kujugi; siis pool aastat ei suutnud realiseerida valitsuse korraldust minna praame ostma. Täna on seis, kus paljud panevad küsimärgi alla, kas selle ajaga on võimalik praame ehitada või kui suur risk sellega võetakse, et oleme 1. oktoobriks 2016 lõhkise küna ees, kui tänane operaatorleping läbi saab.

Riske on mitu. Ühelt poolt, et sul pole laevu, teiselt, et sa pead kohustama läbi hädaabiseaduse tänast operaatorit tegutsema, aga sa maksad kinni kõik tema kulud ja saamatajäänud tulud, mis läheb riigile väga kalliks. Täna oleme seisus, kus eelmine minister seitsme aasta jooksul ei suutnud otsust ära teha ja täna tuleb käituda väga otsustavalt. Loomulikult võib ju edasi venitada ja öelda, et las järgmine valitsus otsustab, aga siis ei ole enam üldse mingit mõistlikku varianti lootagi.

Seotud lood:

Praegune valitsuse otsus annab selles suhteliselt suletud ja väheste valikutega seisus kõige rohkem valikuid. Kui reaalselt on olemas võimalus praame ehitada, siis ehitatakse uued praamid ja ta annab võimaluse, et kui seda ei suudeta teha, siis on võimalus jätkata tänase operaatoriga, aga sellel tingimusel, et riigil on selle operaatorlepingu lõppedes praamide eelisostuvõimalus. Riik saab mõistliku aja jooksul enne lepingu lõppemist otsustada, kas ta tahab neid praame, ehitab silla või tahab hoopis teistsuguseid praame.

Te ju teate, et ainult Leedol on need praamid olemas?

Jah, aga täna on hanketingimused sellised, et täna on võimalik kõigil neil, kes on väidetavalt võimelised praame ehitama, nagu Parts väitis, võimalik praamid ehitada ja hankel osaleda. Hange on operaatorleping koos praamidega. See, kes on võimeline 2016. aasta 1. oktoobriks praamid ehitama või kelleltki ostma, see saab sinna pakkuma tulla. MKM saadab kindlasti pakkumise kõigile, kellest on juttu olnud, et nad võiksid ehitada – BLRT, mingilt Hollandi pakkujast on juttu olnud, suunis on antud Tallinna Sadamale, et see tuleks sellele hankele osalema ja püüab leida võimalust praamide leidmiseks.

Kas te seda ei karda, et ainsaks pakkujaks konkursile tuleb Leedo, kes küsib hingehinda?

Aga ütle, mis on alternatiiv? Tänases seisus, kus natuke üle kahe aasta on jäänud. Hanke ettevalmistamine võtab jupp aega, hanke läbiviimine võtab pool aastat, kui pole vaidlustusi. Seda, et keegi oleks praame võimeline ehitama alla kahe aasta. Kui hange kuulutatakse alles täna välja, siis kui väga kiirelt hange teha ja vaidlustusi pole, siis jääks võibolla kaks aastat. On väidetud, et see on väga küsitav aeg, kas sellega ehitab praame.

Mis täna siis riigi valik on? Minister on seitse aastat passinud. Poolteist aastat pidas läbirääkimisi, kõva mees, pidi praamid ära ostma, kuhugi ei jõudnud. Siis pool aastat pidi hanke välja kuulutama, midagi ei teinud, eelmisest sügisest rääkis, kuidas hakatakse riigi raha kokku hoidma. Aeg on merre jooksnud. Riigil on variant, et võtta väga kõrge risk ja minna nui neljaks laevu ehitama teadmata, kas keegi tuleb pakkuma. Või teeb riik hanke nii ehituse kui opereerimisvõimalusega. Täna püüab riik anda maksimaalse võimaluse, et oleks mingi valik. Teine variant teenuse garanteerimiseks on minna läbirääkimistele tänaste praamiomanikega ja püüda sealt saada võimalikult hea hind, aga on küsitav, kas sellist asja saab riik teha tingimustes, kus peaks olema avatud konkurents.

Kas olete antud teemal rääkinud Leedo või mõne tema äripartneriga? On nad üritanud teid mõjutada?

Minu töö juurde kuulub see, et ma suhtlen kõigi inimestega. Loomulikult olen suheldud väga paljude inimestega, mis puudutab ühte või teist aktuaalset teemat.

Kaasa arvatud Leedoga?

Loe veel

Loomulikult. Oleme mõlemad saarlased. Mul oleks võimatu Leedoga mitte rääkida.

See on ju sisuliselt Leedo pakutud variant, mida te toetasite?

Miks?

Juhan Parts rääkis, et Leedo käis kaks aastat talle rääkimas, et see on väga hea plaan ja nüüd teie viite ellu plaani, mis on täpselt Leedo plaan?

Las Juhan Parts siis kinnitab oma väiteid. Nüüd saan ma aru, kust küsimused tulevad. Juhan Parts, kes seitsme aasta jooksul ei suutnud midagi ette võtta, on nüüd usaldusväärne allikas? Ta püüab end puhtaks pesta sellest, et ei saanud hakkama.

Kas Leedo ka parteikassasse mingit toetust lubas?

Vat sellistest asjadest ei ole me tõepoolest Leedoga rääkinud.

Teile ega Sotsiaaldemokraatlikule erakonnale tulevasteks valimisteks mitte mingit abi või toetust ei ole tema ega ükski tema sõnumitooja teile lubanud? Neid sõnumitoojaid on ju ka palju, Corpore jne?

Loomulikult Sotsiaaldemokraatliku erakonna peasekretärina on mul väga hea meel, kui lugupeetud ettevõtjad meid toetaksid. On aga täiesti selge, et juhul kui me hakkaksime tegutsema lähtudes huvist saada erakonnale mingit toetust, oleks tegemist selge korruptsiooni juhtumiga. Selliste asjadega me tegelema ei hakka.

Teie saate panna käe südamele ja saate öelda, et eile vastu võetud lahendus võeti vastu maksumaksja huve arvesse võttes?

Loodetavasti. Keegi ei saa sada protsenti väita, milline on parim lahendus enne, kui tee on läbi käidud. Praegu on see tehtud kaaludes võimalust, kuidas oleks võimalik saada riigile võimalikult soodsad tingimused ja selle juures tagada praamiliiklus enamvähem samal tasemel, nagu ta oli.