TTÜ õiguse instituudi lektor, Indiast pärit Pawan Kumar Dutt juhtis tähelepanu asjaolule, et süüdistatavad ei ole ainult piraadikütid, vaid ka laeva omanikfirma Advanfort ja seda juhtivad isikud. "Firma on tõenäoliselt süüdistatavate nimekirjas esikohal, siis tulevad selle juhid ja alles siis kinnipeetud mehed," ütles Dutt.

"Eesti peab jälgima, et nende nimed süüdistuslehelt ühel hetkel lihtsalt ei kaoks. Advandforti juhid püüavad tõenäoliselt kasutada iga trikki, et oma nimed juhtumist puhtaks pesta ja muuta juhtum kinnipeetute personaalseks probleemiks," rääkis ta.

Dutt rõhutas, et oleks väga oluline täpselt teada saada, kelle nimele on firma laevad registreeritud, kes maksab nende arveid, kes sõlmib nendega lepinguid ja varustab neid, kes ostis relvad ja laskemoona ja kust.

"Kindlasti nende advokaadid püüavad saavutada seda, et vähemalt nii-öelda suur kala pääseks minema. Eesti saatkond Indias võiks enda käsutusse saada kõigi kohtudokumentide koopiad," toonitas ta.

Ta lisas, et tundub, nagu oleks firma araablastest omanikud ja ameeriklastest juhid juba hakanud end firmast distantseerima. "Lihtsaim oleks neil nüüd pankrot ruttu välja kuulutada ja siis omanikel lihtsalt paariks kuuks kaduda, kuni nad unustatakse," kirjeldas Dutt võimalikku stsenaariumi.

Ühel hetkel peaksid firma esindajad siiski kohtu ette ilmuma. Kui nad seda ei tee, võib kohus väljastada loa nende arreteerimiseks. "India võimud võivad ka Interpoli poole pöörduda, kuid ma kardan, et see ei saa toimida, kui Lähis-Ida riigid koostööd ei tee," nentis ta.

Firma omanik on kapriisne miljardär?

Merendusteemaline USA väljaanne The Maritime Executive kirjutas jaanuari alguses Advanforti omanikust Samir Farajallah'st kui kummalisest isikust. Väljaandele teadaolevalt elab ta Dubais ja kirjeldab end kui miljardäri, kes kogus oma rikkuse konverentside korraldamisega. Temaga koos töötanud inimesed on ajakirjale väitnud, et tal on kalduvus äkilistele vihahoogudele.

Farajallah ei ole seni oma Indias vangistatud töötajate heaks ise erilisi samme astunud. Erinevate allikate väitel andis ta selle ülesande oma assistendile ja pojale Amadile, kes väidetavalt oma ülesannete kõrgusel ei olnud.

Teised aga räägivad, et Farajallah oli nõus mõned palgad ära maksma, kuid on praeguseks valmis oma vahistatud alluvaid saatuse hooleks jätma. Ringlevad kuuldused ka sellest, et Farajallah'l on oma tarnijate ees suured võlad, kuna ei suutnud enam tasuda kohtukulusid, maksta palkasid ja hankida varustust. Laevaomanikest kliendid, kelle aluseid piraadikütid kaitsevad, ei taha enam Advanfortile maksta, sest on juba mõistnud, et firma näol on tegu uppuva laevaga.

Kõik märgid viitavad sellele, et Farajallah põgeneb peagi igasuguse vastutuse eest.

Eestist juba kadunud

"Meil on olemas ülevaade meestele esitatud süüdistuskokkuvõttest. Samas tuleb arvestada, et kuna riik ei ole kohtukaasuse üks osalisi, siis ei ole kohtul kohustust süüdistuse dokumente meile edastada," kommenteeris välisministeeriumi pressiesindaja Mariann Sudakov.

Sudakov lisas ka selle, mida ministeerium on ennegi korrutanud: AdvanForti esindajad on välisministeeriumile kinnitanud, et Indias kinnipeetud laevameeskonna vabastamine on nende prioriteet ning praegu töötavad laevameeskonna heaks firma poolt palgatud advokaadid.

"Olenevalt sellest, mis nüüd Indias edasi saab, saaksid Eesti kohtud ka juriidilise samme Advanforti vastu astuda, näiteks kui firma on tekitanud kahju Eesti kodanikele, võib nõuda selle hüvitamist. Kui Advanfortil on Eestis kontor või varasid, siis neid tuleks kiivalt jälgida, enne kui need kaovad," hoiatas Dutt.

Advanforti koduleht ütleb, et neil on Eestis kontor aadressil Rävala puiestee 8. Kui Delfi fotograaf asja uurimas käis, öeldi talle, et juba aasta aega ei ole neid enam näha olnud. Sildid ja viited firmale olid samuti kadunud.

Eelmise aasta 12. oktoobril pidas India rannavalve riigi idarannikul 15 meremiili Tuticorinist kinni laeva Seaman Guard Ohio ning laeval olnud 25 laevakaitsjat, nende hulgas 14 Eesti kodanikku, vahistati. Põhjenduseks väidetavalt ebaseaduslikud relvad ja India territoriaalvetesse sisenemine. India julgeolekujõud leidsid laeva pardalt 31 automaatrelva ja 5000 ühikut laskemoona.

Seaman Guard Ohio meeskonnale pannakse India võimude poolt süüks, et nad sattusid India vetesse ebaseaduslikult ning neil pole piisavat dokumentatsiooni laeval olnud relvade ja laskemoona kohta.