“Kui tavaliselt on Tallinna liikluses umbes 15 õnnetust päevas, siis palava ilmaga 36-37,” nendib SL ÕHtulehele liikluspolitsei komissar Urmas Laidvee.

Kõvasti lisavad politseile tööd aga ka autojuhid, kes pärast õnnetust põgenevad. Laternaposti või liiklusmärgi uppisõitjatele ning parklas teise auto kriipijatele kipuvad aina ohtramalt lisanduma ka otse pealtnägijate silme alt jõhkralt põgenejad.

“Jämedalt võttes lahkub 40% avarii põhjustajaid,” tunnistab Laidvee. Lisades, et juulis pani näiteks putku koguni üle poole õnnetuses osalenute.

Tallinna liikluspolitseis ajab põgenejate jälgi kuus jälitajat. Ja vaatamata sellele, et peaaegu igal neist on korraga käsil 40-50 õnnetust, tabatakse põgenikest 54-60% — rohkem kui näiteks korterivargaid.

Liiklusõnnetuse põhjustamise eest võib karistada kuni

18 000kroonise trahviga, õnnetuspaigast põgenemine võib sellele lisada aga veel kuni 12 000 krooni. Peale selle peatab autoregistrikeskus kolmeks kuuks kõigi põgenike juhtimisõiguse.

“See on meeletu töö,” kirjeldab komissar, kuidas raashaaval korjatakse kokku teave, mis peab viima põgeniku tabamiseni. Õnnetuspaik mõõdetakse hoolikalt üle (pidurdusjäljed, mõlkide kõrgus, kaugus, sügavus), tuletatakse nende järgi õnnetuse põhjustaja liikumissuund jne.

Ekspert analüüsib peale selle põgenejast jäänud värvikriime, klaasikilde ja kaitserauatükke (neid on liikluspolitsei jälitusametnike kapis juba mitu riiulitäit). Ja muidugi otsitakse üles pealtnägijad. Kõik see aitab tuvastada põgeneja auto värvi ja margi, mis tõmbab jälitajate silmuse tasapisi, kuid järjekindlalt süüdlase auto ümber kokku.

Isegi see ei päästa, kui põgenik on auto juba ära remontinud — suudab ekspert värske värvi ja pahtelduse lihtsalt avastada.

Eriti kiiresti tabatud põgeniku näiteks toob Laidvee ühe narvalase. Liikluspolitsei helistas Tallinnas avarii teinud ja putku pannud sohvri mobiiltelefonile ja palus tal auto tagasiteele keerata juba enne, kui mees oli Rakvereni jõudnud.

Kui pealtnägijal kodanikujulgust napib, on kannatanule ja politseile abiks seegi, kui pihtasaanud auto klaasipuhasti vahele jäetakse anonüümne sedel sündmuspaigalt pagenud auto numbriga.

Politsei karistab põgenejat reeglina karmilt. “Ega põgenemiseks palju põhjusi ei ole,” loetleb komissar Laidvee nelja peamist võimalust — juht on kas purjus, juhiloata, purjus ja juba varemgi roolijoodikluse eest karistatud ehk kriminaalkaristuse hirmus või on juhilt kohtus juhtimisõigus võetud ning sellest johtuvalt taas hirm ähvardava kriminaalasja ees.

“Olukord on päris murettekitav,” nendib komissar, tõstes lauale kahe telliskivi paksuse kiirköitja, mille vahel augusti ühe nädalaga avastatud liiklus-õnnetuste dokumendid. Joobes tehtud avarii ja põgenemine; juhiloata juht põgenes; mitmendat korda purjuspäi roolis; purjuspäi tehtud avarii ja põgenemine; avarii; purjuspäi tehtud avarii ja põgenemine… Protokolle, kus kirjas ainult avarii, on vaid mõni üksik.