Riigikohtu loakogu ei andnud menetlusluba Eesti Entsüklopeediakirjastuse kassatsioonikaebusele ringkonnakohtu otsuse peale, millega anti TEA Kirjastusele õigus kasutada oma raamatu pealkirjas väljendit “A&O”.

“Tuleb tunnistada, et selle otsuse alusel on väga paljud Eesti kaubamärgid kaitseta ja see vajab ilmselt seaduse muudatust,” ütles Aasmäe ning tõi näiteks kauplusteketi A&O ja kaubamärgi “Tere”. Aasmäe sõnul on kaitseta ka kaubamärk TEA, sest tegemist on üldtuntud mõistega.

“See näitab tegelikult pigem seda, et seadusandlust tuleb parandada. Asi on selles, et kui on niisugune kohtujuhtum, kus me esimeses astmes võitsime puhtalt, teises astmes kaotasime puhtalt ja sellises olukorras riigikohus ei võtnud üldse menetlusse, siis järelikult peab seal olema küll seadusandluses mingi kotermann sees, mis võimaldab selliseid asju,” lausus Aasmäe.

Aastaid kestnud vaidluse põhjustas TEA kirjastuse 2005. aastal üllitatud raamat “Puutöö A&O”, mille pealkirjas sisalduvat väljendit A&O pidas Eesti Entsüklopeediakirjastus endale kuuluvaks kaubamärgiks, mille kasutamine on teistel keelatud.

Ringkonnakohus nõustus esimese astme kohtuotsuse edasi kaevanud TEA Kirjastuse seisukohaga, et tähis „A&0“ on olemuslikult üldkeele väljend, mille kirjeldav loomus reeglina säilib sõltumata kontekstist. Tähise „A&0“ tähendus „keegi või miski kõige olulisema rolli täitja või kõige tähtsam“ omab selliselt tähistatavate trükitoodete sisuga lihtsastimõistetavat seost ning on seega trükitoodet kirjeldav, mitte trükitoodete tootjat teiste tootjate hulgast eristav. Kaubamärgi eristatavust hinnates tuleb arvesse võtta kaubamärgi reaalset kasutusviisi.

Tähist „A&0“ ei ole trükistega seoses kunagi kasutatud isoleeritult, kõigil teadaolevatel kasutamisjuhtudel on see olnud pikema väljendi osa (näiteks trükise pealkiri „xxx „A&0“, kus xxx tähistab mistahes valdkonda). Seetõttu tuleb ka tähise eristusvõimet hinnata seondatuna mõne konkreetse valdkonnaga.

Filosoofiadoktor Asta Õimu selgituse kohaselt on väljend A ja O „väga tavaline, hästi tuntud ja sageli kasutatav väljend“, mistõttu ei ole võimalik, et trükiste keskmine, tavapäraselt informeeritud, piisavalt tähelepanelik ja arukas tarbija seda fraseologismi ei tunneks.