Aasmäe peab linnavalitsuse plaani minna üle tasuta ühistranspordile igati ratsionaalseks ja ka ülimalt uuendusmeelseks sammuks, kirjutab ajaleht Pealinn.

Aasmäe sõnul on näiteks Gibraltari viiest bussiliinist neli tasuta ja vaid üks, lennujaama viiv buss on tasuline. "Soovitan kõigil tasuta ühistranspordi vastastel mitte huupi selle idee vastu sõdida, vaid sõita Gibraltari või Haagi kesklinna olukorraga tutvuma."

Aasmäe sõnul tuleb olukorras, kus ühistranspordi dotatsioon linnaeelarvest on juba kasvanud üle 60 protsendi, kaaluda, kas nii on majanduslikult mõttekas jätkata, või tuleks otstarbekam minna üle tasuta ühistranspordile.

"Kas see vaev ja kulutused, mis praegu tehakse sõidupiletite trükkimiseks, turvaelementidega varustamiseks, kontrollimiseks jne väärib enam küünlaid? Ummikute vältimiseks tuleks laiendada tänavaid, meil aga on igal pool majad ees ja see teeb laiendamise väga kalliks. Ummikumaksu omakorda muudab kalliks ja ka ebaotstarbekaks väga keeruline menetlemine," vaeb ekslinnapea alternatiive.

Raha tuleks üleriigilisest transpordimaksust

Ühistranspordi rahastamiseks kuluvast rahast moodustab piletitulu alla 40 protsendi ehk linna esialgsete arvestuste kohaselt oleks tasuta ühistranspordile üleminekuks vaja leida täiendavalt umbes 20 miljonit eurot.

Vale on arvata, et linn trahvidest midagi teenib. "Piletite kontrollimise kulu on suurusjärgus üks ühele trahvirahaga," kinnitab abilinnapea Taavi Aas. Ta ütles, et linnade ja maakondade sisene ühistransport peaks olema tasuta üle Eesti ning seda tuleks rahastada üleriigilisest transpordimaksust.

Näiteid tasuta ühistranspordist maailmas:

Hawai saar, USA – 148 677 elanikku, maakonna kõik bussid on tasuta

Hasselt, Belgia – 72 000 elanikku, H-lijn alates 1. juulist 1997

Whidbey Island, Washington, USA – 58 211 elanikku, alates aastast 1987

Aubagne, Prantsusmaa – 42 900 elanikku, alates aastast 2000

Commerce, California, USA – 41 000 elanikku

Nova Gorica, Sloveenia – 31 000 elanikku, alates aprillist 2006

Colomiers, Prantsusmaa – 28 538 elanikku, alates aastast 1971 kuni tänaseni. Jne.