FOTOD ja OTSEÜLEKANNE: Peaministri umbusaldushääletus kukkus riigikogus läbi, maksumuudatused võeti vastu

 (769)
Pärast kella 23 algas teine täiendav istung
FOTOD ja OTSEÜLEKANNE: Peaministri umbusaldushääletus kukkus riigikogus läbi, maksumuudatused võeti vastu
Taavi RõivasFoto: Priit Simson

Riigikogu hääletas peaminister Taavi Rõivasele umbusaludse avaldamist. Umbusalduse avaldamise poolt oli 41 riigikogu liiget, vastu 59, erapooletuid ei olnud, riigikogu ei avaldanud umbusaldust peaminister Taavi Rõivasele. Riigikogu jätkab järgmiste päevakorra punktidega. Riigikogus aga jätkub töö-õhtu peale kella 23 alanud uue lisaistungiga.

Täna kiitis riigikogu heaks maksumuudatuste paketi, seaduseelnõu 41 SE võeti vastu 58 poolthäälega, vastu hääletas 41 saadikut.

Ühtlasi kiitis parlament heaks peretoetuste tõstmise ja madalapalgaliste tulumaksu tagasimakse seaduse, kõik kolm eelnõu olid seotud valitsuse usaldusküsimusega.

Esimene täiendav istung algas kell 11 ja lõppes kell 22.19 Teine täiendav istung algab tund aega pärast esimese täiendava istungi lõppu ehk kell 23.19.

Täna toimub riigikogus kaks täiendavat istungit, millega soovitakse vastu võtta uue koalitsiooni vastuoluline maksupakett, mis lisaks mitmete toetuste tõstmisele tõstab ka kütuseaktsiisi ja majutusasutuste käibemaksu.

Valitsus sidus eelnõude vastuvõtmise usaldusküsimusega, välistades nii järjekordse kurnava ööistungi. Täna on istungeid kaks, teine algab tund aega peale esimese lõppu.


Riigikogu arutab vastuolulisi maksuseaduseid
"Times New Roman","serif"">Riigikogu kiitis 59 poolthäälega (34 vastu) heaks seaduse, millega kehtestatakse madala sissetulekuga töötavate inimeste iga-aastase tulumaksu tagasimakse süsteem.
Umbusalduse avaldamise poolt oli 41 riigikogu liiget, vastu 59, erapooletuid ei olnud, riigikogu ei avaldanud umbusaldust peaminister Taavi Rõivasele. Riigikogu jätkab järgmiste päevakorra punktidega.
Riigikogulaste sõnavõttude voor sai  umbusaldushääletuse eel lõpuks läbi. Nüüd saavad veel kõne pidada fraktsioonide esimehed ning seejärel toimubki peaministri umbusaldushääletus. Fraktsioonide esindajad saavad sõna võtta maksimaalselt kaheksa minutit.
Enne umbusaldushääletust esines peaminister Taavi Rõivas sõnavõtuga ning seejärel saavad parlamendiliikmed peaministrile küsimusi esitada. Küsijate nimekiri on omajagu pikk.
Kell 17.24 hääletas riigikogu maksuseaduste eelnõu 41 SE. 58 poolt- ja 41 vastuhäälega võeti eelnõu seadusena vastu. Istungit juhtiv Jüri Ratas võttis 10minutilise vaheaja, et riigikogulased saaksid tutvuda järgmisena hääletusele tuleva umbusaldusavaldusega peaministrile.
Remo Holsmer: maksumuudatused aitavad luua uusi töökohti Valitsuse üheks prioriteediks on tööjõumaksude vähendamine, mis muudab ettevõtjatele töökohtade loomise odavamaks, selgitas riigikogu rahanduskomisjoni esimees Remo Holsmer (RE) pressiteates.   Holsmer tõi välja, et rahanduskomisjonile tutvustati värskelt Euroopa Komisjoni riigipõhiseid soovitusi ning analoogselt valitsuse eesmärkidega soovitab ka Komisjon Eestil vähendada tööjõumakse ning langetada madalama sissetulekuga inimeste maksukoormust.   „Antud eelnõu 41 SE seda eesmärki ka täidab – sotsiaalmaks väheneb ühe protsendi võrra ning tulumaksuvaba miinimum tõuseb 205 euroni. Mõlemad sammud võiks olla kiiremad, kuid valitsus on lähtunud riigieelarve võimalustest. Tööjõumaksude langetamise vajalikkust on peale rahvusvaheliste organisatsioonide toetanud nii Kaubandus-Tööstuskoda kui Tööandjate Keskliit. Lisaks suureneb pensionäride täiendav tulumaksuvabastus, et keskmine vanaduspension oleks maksuvaba ka tulevikus,“ põhjendas rahanduskomisjoni esimees oma tänases sõnavõtus maksumuudatuste eesmärke.   Ta märkis, et kui ühelt poolt on maksulangetuste juures oluline järgida riigi eelarvevõimalusi, siis täiendavate katteallikate leidmisel on valitsuse poliitikaks nihutada maksustamist rohkem otsestelt maksudelt kaudsetele maksudele. „Mis puudutab kütuseaktsiisi tõstmist, siis tuleb arvestada, et Eestis on autod suhteliselt vähe maksustatud. Erinevalt paljudest teistest Euroopa riikidest ei kehti meil automaksu. Kui kütuseaktsiisi tõusu mõjusid vaadata, siis lõpphinnale on see viis senti liitri kohta aastas, 50-liitrisesse kütusepaaki ümber arvestatuna tähendab see 2,5 eurot,“ ütles Holsmer.   Pahede maksustamisel järgitakse riigikogu rahanduskomisjoni esimehe sõnul põhimõtet, et alkohol ega tubakas ei muutuks ajas odavamaks võrreldes teiste igapäevakaupadega.   „Esimese ja teise lapse toetust on pahede maksustamise arvel võimalik suurendada 60 euroni. Kehtima jääb sajaeurone kolmanda ja enama lapse toetus, millele lisandub uus lasterikka pere toetus –  kolme kuni kuut last kasvatavale perele 200 eurot ning alates seitsmendast lapsest 370 eurot. See tähendab kolmandale lapsele märgilist 300-eurost toetust,“ lisas Holsmer.
Kõnejärjekorda on jäänud vaid neli inimest, neist üks on koalitsioonisaadik Remo Holsmer. Kui kõnesoovijaid juurde ei teki, võib varsti tekkida võimalus hääletamiseks. 
Kõneleb Mihhail Korb Keskerakonnast, järjekorras on veel üheksa opositsioonisaadikut Keskerakonnast ja EKREst. Kui kõik opositsioonisaadikud tahavad oma kõne maha pidada, saab tööpäev läbi enne, kui riigikogu hääletuseni jõuab. 
Kõnet peab Märt Sults Keskerakonnast.
Opositsioonisaadikud peavad järjest kõnesid. Kui kõik opositsioonisaadikud kavatsevad neile lubatud minutid täis rääkida, võib see istung kesta veel mitu tundi. 
Sesterile rohkem küsimusi pole, istungijuhataja võttis vaheaja 10 minutit.
Sester: Eesti ja Soome on kaks riiki ELis, kus pole teekasutusmaksu. Seda on vaja arutada, aga see pole tänase eelnõu kontekstis päevakorras. 
Sester: riigikogus on tõesti osad kulud ja tulud seotud. Haigekassale sotsiaalmaksu langetamise kompenseerimine pole seotud mingi konkreetse tuluallikaga. 
Sester: kütuseaktsiisi tõstmise mõju hinnatõusule on veerand protsenti aastas. Inimestel soovitan vaadata seda sissetuleku tõusu, mida toovad tänased maksulangetused. 
Sester: valitsus planeerib ka iseenda kulude vähendamist. Valitsus tahab üle vaadata oma personalipoliitika, valitsus ei tegele vaid maksumuudatustega. Varasematel aastatel pole valitsus oma kulusid kokkutõmbamise kontekstis vaadanud, aga 2016. aasta riigieelarves näeme seda. 
Henn Põlluaas: miks valitsus maksutõusude asemel ei otsi kärpekohtasid riigieelarves?
Sester: valitsus ei teinud ühtegi sammu usaldusküsimusega sidumiseks, kuni ei tekkinud valitsuse umbusaldamise plaani. Valitsusele esitatud umbusaldusmenetlus on praeguse usaldusküsimusega sidumise peamine põhjus. 
Andres Herkel: maksutõusudest 6 kuud ette teatamine on hea, aga samas paneb riigikogu tugeva ajalise surve alla. Maksumuudatuste sidumine usaldusküsimustega võib hakata korduma. Mida te kavatsete teha, et riigikogu roll maksuseaduste menetlemisel ei marginaliseeruks, nagu ta on marginaliseerunud eelarve menetlusel?
Sester: oleks vaja analüüsida, mida mõne meetme ellukutsumine kaasa tooks. Analüüsime seda, mida see kaasa tooks. Ei saa olla, et ühte või teist küsimust ei tohiks arutada. Naabrite meetmed annavad võimalust nende pealt õppida. 
Imre Sooäär: Taani kehtestas sissetulevale konverentsiturismile 0% käibemaksu. Meie hindade tõus ei saa meie konkurentsivõimele positiivselt mõjuda. Kas Eesti ei võiks kaaluda 0% käibemaksu, kui on auditeeritavalt selgelt eksportkäive. Mida arvad? 
Opositsiooni küsimused hakkavad korduma, rahandusminister Sester hakkab muutuma tigedaks. 
Sester: oleme nagu 1. lugemisel tagasi, kui rääkisime üldpõhimõtetest. Et asjad oleksid selged, siis ütleksin, et just need meetmed, mis täna laudadel on, aitavad väljarännet vähendada. Väljarändes osaleb väga palju madalapalgalisi inimesi, valitsus tahab teha madalapalgalistele tagasimakse, tõstetakse maksuvaba tulu, et madalapalgalistel oleks parem Eestis töötada. 
Lauri Laasi: millist mõju avaldavad laiaulatuslikud maksutõusud eesti rahva väljarändele?
Sester: ühistranspordi lisadotatsiooni lisakulu 4-5 protsenti. MKM juba andnud teada, et selle teemaga tuleb tegeleda, riigieelarve menetlemisel arvestame sellega. 
Kadri Simson: Keskerakonna ettepanekutel on kuludele ka katteallikad olemas. Kui jätta ära sotsiaalmaksulangetus, siis ei oleks vaja makse tõsta. Samas valitsus nendib, et kütuseaktsiisi tõstmine tõstab nt ühistranspordi kulu, aga samas ei näe te riigieelarves katteallikat lisakulu katteks.
Sester: keegi ei pidurdanud. Kulude ja tulude tasakaal ei võimaldanud seda. Keskerakond esitab kuluettepanekuid, aga te ei näita katteallikaid. 
Jüri Ratas: kes pidurdas tulumaksuvaba miinimumi tõstmist 300 eurole, mida enne valimisi lubati?
https://www.delfi.ee/news/paevauudised/eesti/valitsus-taotleb-peaministri-suhtes-algatatud-umbusalduse-arutamist-tana?id=71708843
Sester: enda täiendõpet riik karistada ei taha. Tasemeõppe puhul on alati võimalik maksusoodustuseks, huviõppe puhul ei peaks maksusoodustust olema. 
Olga Ivanova: tulumaksutagastuse korda muudetakse, vähendatakse mahaarvamisele sobivate kulude nimekirja. Miks otsustas riik karistada neid, kes ennast harida soovivad?
Sester: Kütuste maksustamine lähtub sellest, milleks neid kasutatakse ning teiseks soovime energiasisalduse järgi maksustamise ühtlustamist. Ida-Virumaal on üks kindel meede läbi Kredexi toimuv korterelamute soojustamise programm. Ida-Virumaa on kasutanud seda meedet tunduvalt väiksemas mahus kui teised piirkonnad. Selle üheks põhjuseks võib olla, et sealkandis on kogu aeg olnud ka kõige madalam energia hind. Ida-Virumaal on riik valmis ka suuremas mahus renoveerimist toetama. Maksude langetamine jätab rohkem raha kätte ka Ida-Virumaa elanikele. 
Valeri Korb: põlevkiviõli aktsiis määr on suure regionaalse mõjuga. Ida-Virumaa kõige madalama ostujõuga, minu küsimus on, kas valitsus mõtles selle peale, et kergendada Ida-Viru elanike soojusega varustamist?
Sester: Eesti riik on sellesse sektorisse täiendavalt investeerimas maksumaksjate raha, et Eesti oleks sihtkohana atraktiivne. Oleme olnud atraktiivsemad kui Läti ja Leedu ja peame nii jätkama. 
Aadu Must: Tartu reformierakondlased nimetavad naivismiks 3% hinnatõusu. Taheti küsida, kas kunagi perspektiivseks peetud hotelliäri on planeerimisviga nagu seakasvatus, mida tuleks koomale tõmmata. 
Sester: ilu on vaataja silmades. Analüüsid, mis võimaldavad eelnõuga edasi minna, on täna olemas. Need võimaldavad nentida, et ka omavalitsuste puhul annavad need muudatused tulubaasi suurenemise tulevikus.
Rein Ratas: eelnõus kirjas on, et kuna oli kiire, ei saanud teha põhjalikku mõjuanalüüsi. Teie ütlesite, et mõjuanalüüsid on tehtud. Kes eksis?
Sester: Ettevõtte tulumaksu pole tänastesse muudatusettepanekute paketti lisatud. Täna Eesti ja ka Euroopa tegeleb topeltmaksustamise, aga ka mingites riikides mittemaksustamise küsimustega, et ei oleks mittemaksustamist. 
Toomas Vitsut: kas äkki oleks vaja ettevõtte tulumaksu?
Sester: hotellide käibemaksu puhul juhin tähelepanu, et esialgne plaan oli tõsta käibemaks 20 protsendini. Arutades asja huvigrupiga jõudis valitsus otsusele, et käibemaks tõstetakse üheksalt 14ni. Rootsis ja Lätis on see 12, ehk enamvähem samal tasemel. Eesti majutusasutused on suutnud madalama käibemaksumääraga müüa kõrgema hinnaga hotellitubasid kui Läti.
Kadri Simson: teil on plaan hotellide käibemaksu tõsta kõrgemaks kui Lätis või Soomes. Miks?
Sester: Kaubandus-tööstuskoda kritiseeris, et üks protsent sotsiaalmaksu langetamist on liiga vähe, tuleks rohkem langetada. 
Heimar Lenk: Miks kritiseerivad ettevõtjad sotsiaalmaksu langetamist ja ütlevad, et sellel pole mingit mõju. 
Sester: kui te vaatate kompleksselt kogu maksustruktuuri, siis käibemaks meil madalam kui Lätis, ettevõtete reinvesteeritud kasumi pealt tulumaksu maksta pole vaja. Ma ei nimetaks Eesti maksukeskkonda Lätist kehvemaks. 
Tarmo Tamm (KE): Leedu on konkurentsivõimelt meist mööda läinud. Turism on langenud 10%, aga valitsus tõstab majutusasutuste aktsiisi. Põllumajandus on raskustes, aga meil tõstab valitsus erimärgistatud kütuse aktsiisi. 
Sester: mõjuanalüüsid on tehtud nii sotsiaalmaksu langetamise kui eratarbijatega seoses. Tööjõumaksude alandamine ja pahede maksustamine on kas neutraalse või positiivse mõjudega. 
Marika Tuus-Laul: Eestis on suur roll tarbimismaksudel, mis koormavad rohkem vaesemaid. Nüüd tahab valitsus jälle käibemaksu ja aktsiise tõsta. Mida toob see kaasa majandusele? Millised mõju-uuringud on tehtud?
Sester ütles, et ükski maksumuudatus ei tohi jääda kivisse raiutuks. Vastavalt majandusolukorrale ja naabrite käitumisele tuleb vajadusel makse kas langetada või kasvatada. 
Rahandusminister Sven Sester tuli kõnepulti seadust tutvustama.
Riigikogu alustas kobareelnõu II lugemisega. Nestor tutvustab selle menetlemise korda.
Kohalolekukontroll. Kohal on 100 saadikut, puudub üks. Teatavasti pole Keskerakonna esimees Edgar Savisaar oma haiguse tõttu asunud riigikogus tööle ega ka loobunud oma mandaadist, mistõttu riigikogu ongi viimased kuud töötanud vaid 100 saadikuga. 
Simson: kütuseaktsiisi tõstmise vastu on kogutud 28 000 vastuhäält, kriitikuid on ka ettevõtjate seas, aga valitsusel tundub olevat ükskõik. 
Keskerakonna fraktsiooni juht Kadri Simson läks kõnepulti, et rääkida, miks Keskerakond soovib Taavi Rõivase valitsusele umbusaldust avaldada. Päev enne valimisi ETV otse-eetris eitas Rõivas maksutõuse, mis hiljem tulid, kritiseeris Simson. 
Istung hakkas täpselt kell 11 peale, esialgu toimuvad protseduurilised tegevused. 
Riigikogu esimees Eiki Nestor on koha sisse võtnud, saadikud kogunevad saali. 
Täna toimub riigikogus kaks täiendavat istungit, millega soovitakse vastu võtta uue koalitsiooni vastuoluline maksupakett, millega soovitakse lisaks mitmete kulude tõstmisele tõsta ka kütuseaktsiisi ja majutusasutuste käibemaksu. Valitsus sidus eelnõude vastuvõtmise usaldusküsimusega, välistades nii järjekordse kurnava ööistungi. Täna on istungeid kaks, teine algab tund aega peale esimese lõppu.