Transpordi AÜ ja Autoettevõtete liidu läbirääkimised bussijuhtide sektoritaseme palgatõusu osas riikliku lepitaja vahendusel pole lahendusele lähemale jõudnud ning kõik osapooled on tõdenud, et uus töötasu kokkulepe ilma tellija ehk riigi rahalise abita pole võimalik.

Transpordi AÜ juhatuse esimehe Üllar Kallase sõnul on bussijuhtide nappuse ja töötasu ajast mahajäämuse kontekstis vaja erakorralist töötasu tõusu, et vähegi leevendada bussijuhtide puudust. „Oleme selles osas pöördunud majandusministri ja maanteeameti poole, taotlemaks lisarahastust töötasude tõusuks,“ sõnas Kallas ning lisas, et asjaosalised on sellest seni keeldunud.

Transpordi AÜ bussijuhtide koordinaatori Aare Kübarsepa sõnul on suisa 74 protsenti bussijuhtidest vanemad kui 51 eluaastat ja nooremaid kui 35 eluaastat on ainult kuus protsenti. „Suurest bussijuhtide puudusest tulenevalt on paljud bussijuhid ka ülekoormatud. Riigi poolt korraldatud ühistranspordi hanked on põhjustanud olukorra, kus hankevõidud on saavutatud töötajate töötasu ja ohutuse arvelt ning uudised liinidelt kõrvaldatud ohtlikest bussidest on kujunenud juba igapäevaseks,“ selgitas ta.

Majandus- ja ja taristuminister Taavi Aas sõnas Delfile, et toetab kahtlemata bussijuhtide palgatõusu. "Pooldan lahendust, kus ametiühingud ja bussifirmad lepivad kokku uues alampalgas ja kui tulevad järgmised liinihanked, siis on kõrgema palgaga juba arvestatud," lausus minister.

Samas sõnas Aas, et jooksvaid lepinguid ei ole võimalik muuta, kuna see oleks ebaseaduslik ja rikuks konkurentsireegleid, täpsemalt läheks lisatoetus palgale vastuollu riigihangete seaduse ja Euroopa liidu riigiabi reeglitega. "Samuti aitaks, et bussifirmad ei teeks ja ametiühing ei lubaks teha hangetel pakkumisi, milles ei kajastu väärikas palk bussijuhtidele. Kui edaspidi lähtuvad bussifirmad hangetel kõrgemast miinimumpalgast, siis riik leiab ka raha kõrgemateks bussijuhtide palkadeks," ütles ta.

Edasi plaanivad bussijuhid oma nõuete eest seismiseks ja valitsevale probleemile tähelepanu juhtimiseks ulatuslikke aktsioone ning ei välista ka uuest aastast ettetulevaid üleriigilisi ühistranspordi seiskumisi.