See salajane last lasti läbi kõrgema juhtkonna korraldusega, ütles kümme aastat vaikinud Lennart Henriksson, kes on töötanud Stockholmi tollis 38 aastat, edastas Rootsi televisioon SVT.

“Septembri keskel, kas 12. või 13. septembril kutsuti mind otsese ülemusega tolliülema juurde, kes ütles, et “Estoniaga” saabub auto, mida ei tohi kontrollida. Ta andis mulle ka selle auto numbri,” ütles Henriksson.

Tavaliselt kontrollis Rootsi toll kõiki Eestist saabunud autosid. Selline korraldus oli Henrikssonile esmakordne.

Kui mainitud autoparvlaev 14. septembril saabus, vestles ta juhiga, kelle nimeks oli registreeritud Frank Larsson. Auto oli Volvo 745. “Avasin siiski mõne kasti ja neis oli sõjaline elektroonika,” ütles Henriksson.

Ta uuris selle auto registreerimisnumbrit ja selgitas välja, et auto kuulus firmale Ericsson Access AB.

20. septembril saabus parvlaevaga uus salajane autokoorem. Ka seal nägi Henriksson mõnda kasti vaadates sõjalist elektroonikat.

Nüüd on põhiküsimus, kas ka õnnetusööl oli “Estonia” pardal salajase lastiga auto.

See, et “Estonia” vedas vahetult enne katastroofi Rootsi kaitseväe tollase ülemjuhataja Ove Wictorini teadmisel salajast sõjamaterjali, ei saanud rahvusvaheline uurimiskomisjon kunagi teada, edastas SVT.

Sören Lindman oli Rootsi kaitseatašee Balti riikides 90. aastate algul. Tema ülesanne oli jälgida, mis pärast NSV Liidu lagunemist oli järel sõjaväematerjalist, mis võis Rootsi kaitseväele huvi pakkuda. Tema andmeil olid venelased selleks ajaks Balti riikidest huvitavamad asjad juba minema viinud, kuid see-eest oli moodsaid seadmeid lähedal asuvas Leningradi oblastis.

Samas Sören Lidman väidab, et ta ei tea 14. ja 20. septembri veostest midagi. Seetõttu ta arvab, et asjaga võis olla seotud Rootsi kaitseväe luureteenistus KSI.