Eesti Päevalehe mõõtmine näitas, et 7. aprillil katkestas TV3 Bondi-filmi reklaamiks esimest korda 20, siis 45 ja seejärel iga 20 minuti tagant. Kanal 2 katkestas samal õhtul "Viimase kangelase" reklaami näitamiseks 42 ja seejärel 23 minuti järel.

Ringhäälinguseaduses on kirjas, et pikkade mängufilmide ajal tohib reklaami näidata vaid 45 minuti järel.

"Muidugi ei riku me seadusi teadlikult," ütles TV3 programmidirektor Jüri Pihel. "Kirjeldatud Bondi-loos oli üks paus tõepoolest valesti planeeritud."

Seaduseandja on piirangud sätestanud televaataja huvides, et reklaam segaks võimalikult vähe tervikliku teose vastuvõttu. Samasugused sätted on enamiku Euroopa riikide ringhäälingut reguleerivates seadustes, märgib ajaleht.

Pihel põhjendas rikkumist sellega, et kuna tunnis lubatava reklaami maht on 12 minutit, siis väga populaarsete filmide puhul lühemad ja sagedasemad pausid pigem säästavad kui kiusavad vaatajaid.

Ka Kanal 2 programmidirektori Olle Mirme sõnul tuleneb rikkumine vastuoludest reklaamiseaduses, mis võimaldab tunnis näidata 12 minutit reklaami. "Vaataja huvides oleme vahel jaganud reklaamid kaheks kuueminutiliseks pausiks," ütles Mirme. "Nii teevad ka konkurendid."

Kultuuriministeeriumi meedia- ja autoriõiguse osakonna juhataja Peeter Sookruusi sõnul on kommertskanalitel reklaaminäitamise reeglite järgimisega ka varem probleeme olnud. "Praegu on uurimisel ühe kanali varasem seaduserikkumine," ütles Sookruus.

Programminõuete rikkumise eest võib kultuuriministeerium teha telekanalile märkuse või hoiatuse, seadus näeb ette ka kuni 40.000-kroonise trahvi. Äärmise abinõuna võib minister ringhäälinguloa peatada või ära võtta.

Concordia ülikooli meediateaduskonna dekaani ja ringhäälingunõukogu liikme Hagi Šeini sõnul moodustab reklaam paljudel saatepäevadel 10-12 protsenti programmist, mis on lähedal psühholoogilise taluvuse piirile. Šeini sõnul paneks tugevam kontroll telejaamad reklaami hinda tõstma. Seda ei taheta teha, sest nii võib tulu väheneda.

"Huvitavam seisab aga ees. Kui ETV suvel reklaamiturult lahkub, jääb üle küll palju vaba reklaamimahtu, kuid selle paigutamise ruumi on vähevõitu. Võib arvata, et osa telereklaamile mõeldud rahast võib nihkuda teistesse meediakanalitesse," prognoosis Šein.