Eelmisel kolmapäeval kuulis Res Publica üliõpilasest liige Taivo Kitsing telefoni vastu võttes end Margus Lepajõena tutvustava mehe häält, kes küsis, millised on Kitsingu valimiseelistused.

Kuuldes vastuseks, et Res Publica, küsis helistaja: “Kas te teate, et Res Publica toetab Rein Taagepera pakutud kodakondsuse nullvariandi võimalust?”

Kui Kitsing vastas, et Res Publica toetab mitmekesisust, küsiti, kas ta on huvitatud Isamaaliidu ajalehest. Kitsing vastas eitavalt ja kõne lõppes. “See kõne tekitas tunde, et see on meeleheitlik valimistaktika,” ütles Kitsing. “Tundus, et neil oli iga erakonna jaoks mingi väide olemas.”

Telefonistrateegia on mitmel erakonnal. Reformierakond õpetab oma müügivestluses, kuidas “kliendile” läheneda. Näiteks soovitatakse, et kuna inimestele ei meeldi poliitikast rääkida, tuleb neile läheneda “küsimuste kaudu müümisega”.

Reformierakond soovitab alustada vestlust võõra inimesega tänaval või kaubanduskeskuses küsimusega “Tahaksin teada teie arvamust ühes väga olulises küsimuses” või uurides tuttava käest, kas ta tahab teada, kuidas üks kuupalk niisama juurde saada.

Müügivestluse õpetus ütleb, et sama oluline nagu küsimuste esitamine, on teha vestluse lõpus ettepanek hääletada Reformierakonna poolt või kutsuda inimene erakonda.

Reformierakonna nõuniku Triinu Rajasalu sõnul ei tee kõnesid kodudesse poliitikud, vaid palgatud telefonimüügifirma. “Siin on põhjendus lihtne — kõige paremini toimib valimisreklaam otsesuhetes,” lausus Rajasalu. “Reklaamid tänavatel ja teles mõjuvad samuti, aga otsesuhtlus annab võimaluse selgitada ja küsida.”

Tema andmetel on Reformierakonna nimel helistatud läbi üle 5000 inimese. Kaubanduskeskustes soovitab Reformierakond oma poliitikutel “vabatahtlikkuse korras” ise rääkida.

Res Publica aseesimehe Ken-Martti Vaheri sõnul alustavad varsti ka nemad telefonikampaaniat. “Me ei kasuta telefoni teel kompromiteerimist, kus antakse laimavaid ja valesid fakte,” lisas ta. “Tavaliselt teevad seda väike-erakonnad ja arvan, et laim tuleb bumerangiefektina tagasi. Tahame telefonikampaanias positiivselt rääkida enda tugevustest.”