Praegu on Eesti piiril 16 veterinaar- ja toidukontrolli punkti. 1. maist jäävad neist kindlalt alles kaks — Venemaa maismaapiiril Luhamaal ja Paldiski lõunasadamas. Veel kolme punkti saatus on praegu lahtine. Dirhami sadamas saab jätkata kalatoodete kontrollpunkt, kirjutas Postimees.

Veterinaar- ja toiduameti peadirektori Ago Pärteli sõnul jäävad alles vaid need piiripunktid, mida Euroopa Komisjon on tunnustanud, leides, et neis on olemas veterinaar- ja toidukontrolliks vajalikud tingimused.

Eelmise aasta oktoobri seisuga vastasid neile tingimustele vaid Luhamaa ja Paldiski lõunasadam, mis on euronõuetele vastavalt väljaehitatud.

Pärteli sõnul saatis Eesti Euroopa Komisjonile kirja, milles väidab, et ka Paljassaare sadam vastab esitatud nõuetele ning et nõuetele vastava punkti ehitus algab või on algamas Muuga sadamas ja Narva maismaapiiril.

Läti piirilt kaovad kõik punktid, sest Euroopa Liidu sisepiiridel veterinaar- ja toidukontrolli ei ole. Kõiki kaupu kontrollitakse nende lähte- ja sihtkohtades.

Pärteli sõnul ei ole Eestil praegu veterinaar- ja toidukontrollipunkti raudteel. Seetõttu pole Euroopa Liitu kuuluva Eesti ja Venemaa vahel võimalik mööda raudteed transportida loomset päritolu toidukaupu või elusloomi.

Praegu kaupleb Eesti Venemaaga põhiliselt mitteloomse toiduga, loomsest ületab Eesti-Vene piiri ainult kala. “Loomseid saadusi saab raudteel sisse tuua, kui piiriületuspunkt on Lätis või Leedus ja kui see nõuetele vastab,” ütles Pärtel.

Esialgse plaani järgi ähvardas töökaotus 50-60 kõrgharidusega loomaarsti, praeguseks on koondatavate arv jäänud pidama 40 peal. Aprilli algul saavad nad koondamisteated.

Pärteli sõnul antakse kõigile koondatutele info vabadest töökohtadest veterinaar- ja toiduametis, et inimesed saaksid neile kandideerida.

Lahtise saatusega piiripunktide töötajate suhtes on Eestil Euroopa Komisjoniga kokkulepe, et nende punktide töötajaid 1. mai seisuga ei koondata ning valmisehitatud kontrollpunkte tuleb Euroopa Komisjon inspektsioon võimalikult kiiresti kontrollima.