Head lugejad, kui te olete ootamas pääsu kodumaale ja hädas, siis jagage teiste lugejatega oma kogemusi, soovitusi, fotosid kohapealsetest meeleoludest ja eluolust jne vihje@delfi.ee. Kui vaja, jagame inimeste murekirju välisministeeriumiga, et aidata igale kodumaale tulemist ootavale eestlasele kiirkorras mingi lahendus leida.

Välisministeerium ootab kõigi hädaliste meile aadressil konsul@mfa.ee, hädaabitelefon on +372 5301 9999

Välisminister luges täna keskpäeval valitsuse pressikonverentsil ette lennuühendused Tallinnaga: Frankfurti saab 2x päevas. Malagast teeb Nordica erilennu. Kopenhaagen — SAS on lennusüsteemi selle liini tagasi panna. Londonist tuleb Ryanair, Easyjet. Maltaga lõppevad lennud 21. märtsil. Minsk toimib. Moskva on ära kukkunud. Stockholm — SAS on oma lennud uuesti süsteemi tagasi pannud. LOT on 28. märtsi lennu katkestanud. Esimene võimalik lend on 29. märtsil. Turkish Airlines lõpetab lennud. Teatas täna hommikul. Finnairiga saavad ka Eesti kodanikud naasta.

Telefoni teel on välisministeeriumis Reinsalu sõnul alates 14. märtsist teenindatud enam kui 6000 inimest ja töö käib ka selle nimel, et üle maailma laiali olevad eestlased vähemalt Euroopasse toimetada.

Nordica toob näiteks laupäeval Norwichist (UK) kell 11:00 ja Stockholmist kell 14:50 inimesi tagasi Eestisse. Täpsem info: www.nordica.ee/lendamekoju.

Avaldame siinkohal mõned meie toimetusele saadetud eestlaste lood.

Peruust liikuma saamine: võibolla suudetakse organiseerida erilennud Euroopasse EL-i kodanike äratoomiseks

Raoul kirjutas, et tema tütar koos mõne teise Eesti sõbrannaga on Peruus, Limas ja tagasi ei saa. Lennufirma KLM on kõik lennud määramata ajaks tühistanud ja päringutele ei vasta. “Õnneks on nad tuttavate juures, mitte hotellis,” lisas ta.

“Välisministeeriumiga sain ühendust ja nad tegelevad olukorraga — võimalik, et saadakse organiseerida erilennud Euroopasse EL kodanike äratoomiseks, see pidi selguma lähipäevil kas ja kuidas see võimalik on. Praegu tuleb vaid oodata ja anda endast Välisministeeriumile teada meili teel või telefoniga.”

“Aga lennufirmaga KLM ühendust ei saa, telefonil on kõnejärjekord pool tundi ja seetõttu kõne katkestatakse, e-postile praegu samuti ei vastata ning tundub, et nende broneerimissüsteem Mytrip on ka maas ja see ei tööta korralikult. Igatahes midagi broneerida ei saa. Ametlikult on hetkel kõik lennud Peruust tühistatud (puudutab kõiki lennufirmasid) kuni 24 aprillini (vist). Aga kas erilende eri riikide kodanike äratoomiseks tegema hakatakse, seda praegu veel ei tea,” ütles ta.

Tõsieluline batsilli-thriller “Põgenemine Portugalist”

Markus, kes oli perega Hispaanias ja Portugalis haagissuvilaga reisil, kirjeldab meile oma üksikasjalikku sõitu kodumaa poole.

“Auto rapub julmalt. Korralik vihm ja tihedalt patrullivad korravalvurid panevad sind tundma, justkui oleks sind kirjutatud mõne maailmalõpufilmi stsenaariumi episoodilisse kõrvalrolli…

Mõned päevad tagasi. Portugal, Alvor.

Päike paistab eredalt, hommikune pilguheit tuuleprognoosile ajab silma kenasti särama… Seejärel igapäevane argiprogramm lapsed toita-poes käia-pesu pesta ja ongi käes aeg asuda teele Alvori looduskaitsealaga ümbritsetud laguuni lohet lennutama… Nendel hetkedel ei ennustanud ma kuidagi, et varsti peaks hakkama koju sõitma, või veel vähem, et koju polegi võimalik sõita, sest piirid on kinni… Kõik ümbruses käitusid nagu igal eelnenud päeval ikka.

Päev hiljem Portugal, Lagos.

Tuttavad kirjutavad, et piire hakatakse kinni panema, et nemad sõitsid Portugalist minema… Isekeskis arutasime, et ei näe nagu erilist põhjust, miks nüüd järsku peaks siit minema sättima, aga, eks igaühel eripikkune süütenöör… Väiksel jalutuskäigul sattus meile teele matkaauto, millel ilutsevat kirja “corona, stay away” ei pannud tähelegi ja ehmatasin hirmsasti kui autos järsku mees räuskama ja kummalise koreograafiaga jäsemeid vehkima kukkus… Siis mõtlesin esimest korda, et sellist batsilli küll enda vereringesse ei taha…

Päev hiljem Portugal, Lagos-Hispaania, Tarifa

Hispaania lubas kehtestada karmid meetmed alles järgmise päeva hommikul kella 8-st, seega oli parajasti aega, et jõuda 500 km eemal asuvasse väikelinna Tarifa… Portugalist väljudes oli vastassuunas paarist sõjaväeautost lihtsamat sorti piiripunkt moodustatud, samuti sagis ümber nende uudistegrupp, kelle kaamerasse keegi tähtsam, sirgema seljaga mees suud vahutas… Jäi üle vaid gaasi vajutada ja Tarifa teele jäävat asfalti kulutada, Sevillast taaskord möödudes mõtlesin, et kui tore, saab peale kriisi jälle tulla ja mõnes tapasebaaris külma õlut nõuda…

Järgmine päev Hispaania, Tarifa

Mõne kõne järel saatkonda ja Välisministeeriumisse oli õhus suur kahtlus, et matkaauto Peebuga mööda maismaad üldse tagasi saaks sõita… Tundus, et riigipiiride kiiruse peale sulgemine on uus atraktiivne poliitikute spordiala… Seejärel hakkasid hargnema teised potensiaalsed stsenaariumid, kas minna mõneks ajaks koju, saata Peep treileriga või jätta Peep Hispaaniasse? Oleme juba 6 kuud kõik koos ringi sõitnud, et vähim, mis me teha saame, on sõita nii kaugele, kuhu aeglaseimad riigipiiride sulgemise mängu mängijad lasevad…. Sel hetkel tundus, et kodule lähim, kus veel piirid lahti, on Hollandi…

Nagu lugeja juba teab, arenesid asjad samal ajal ebamääraselt ja kiirelt… Piiri sulges ka Prantsusmaa ja Poola piiril toimuv väga optimismi ei sisendanud, küll aga ei uskunud ma algusest peale, et Merkel ikka laseb meid Peebuga läbi sõita… ja Makroon, kuidas saaks ta omi liitlasi koduteel takistada, rääkimata Skandinaavia kuningatest… Samu kahtlusi eelnimetatud isikute kohta kinnitasid ka vastavad saatkonnad, seega jõuamegi lõpuks tagasi tänasesse päeva…

Toksin mobiiltelefoni navigatsioonirakendusse ülemerenaabri pealinna nime Stockholm, misjärel arvutatakse mulle läbimist vajavaks teekonnaks 3800 km eri riikide maanteid…

Rannas ja Tarifa linnas patrullimis tihedust hinnates märkisin kohe ära, et ju meil see sõit kaunis keeruline saab, küll aga ei ole maanteedel ainsamatki patrulli, teeblokki ega muud eriskummalist peale selle, et autosid liikleb väga vähe.

Saabus ka häid uudiseid, misjärel oli põhjust võtta ühendust tuttavaga Tallinki broneerimiskeskusest, uurisin uuema teabe vettpidavust, et, kas tõesti sõidab Saksamaalt laev… Vastus jaatav, misjärel sain bronerimislingi, kust loen välja Sassnitz-Riga… Uurisin uuesti, et pidavat olema veel ka “stiilselt hilinejate” šarmantsem pakett, et seda “paanikapaketti” ei hakka torkima enam…

Ja tulebki välja, et on… Sassnitz-Paldiski ja võimalik, et terve kuu jagu, mis sobiks täpselt meie suhteliselt plaanivabasse batsilli-thrillerisse… selle meeldiva noodiga ongi hea päev lõpetada…

Tänase päeva saldo jäi Peebul 516 km, homme õhtuks jõuame ehk Hispaania-Prantsusmaa piirile, kus veendume Makrooni südametunnistuse olemasolus… Olge terved!”

Taist pääsenud eestlane: üha enam tunnen, kuidas mul vedas

“Loen lōksu jäänud eestlaste lugusid ja üha enam tunnen, kuidas minul vedas. Ma ei saa öelda, et taibukas tegutsemine oli pōhjuseks, miks suutsin Taist nii kiiresti koju tulla. Selle töö tegi minu eest ära lennufirma Aeroflot,” rääkis mees, kes äsja koju jõudis.

“Ma nägin, kuidas nad hiilisid reeglitest mööda ja tegutsesid inimlikul tasandli. Ja veel sellised lahedad asjad nagu, et “sa reisid üksinda, no väga ei saa, aga näed, siia saaksime panna sind üksi istuma. Need surfiasjad on sul ülemõõdus… Aga las nad olla,” kirjeldas mees Aerofloti suhtumist, mille tõttu ta koju pääses.

“Kulud — need vōtsid nad enda kanda, sest kes see vaest surfarit ikka koorima hakkab,” ütles ta naljatledes.