Justiitsministeeriumi vabakutsete ja õigusregistrite talituse juhataja Viljar Peebu sõnul laekub notari kandeavaldus koos kinnisvaratehingu või äriühingu asutamislepinguga registri infosüsteemi peale tõestamistoimingu tegemist, peale mida registri infosüsteem fikseerib laekumise automaatselt. “Koos sellega on esitatud dokumendile reserveeritud järjekoht ning kanded registritesse tehakse juba selle järjekoha alusel,” märkis Peep justiitsministeeriumi pressiesindaja teatel.

Viljar Peebu sõnul saatis notar varem need dokumendid registrisse paberil ja see tõi endaga kaasa järjekoha kaotamise riski. “Pahatahtlik kinnistu omanik võis näiteks samal päeval eri notarite juures teha üksteist välistavaid tehinguid- näiteks müüa kinnistut kaks korda. Edasine sõltus sellest, milline avaldus esimesena notaribüroo töötaja või posti kaudu kinnistusraamatu pidajale laekus. Praegu on selline risk maandatud — avalduste laekumine nähtub registri infosüsteemist reaalajas ja taolised topelttehingud pole enam võimalikud,” sõnas Peep.

„E-notari“ infosüsteem kasutab sidustatult teiste registrite andmeid. Tehingu osapooli ning tehingu eset puudutavad andmed imporditakse riiklikest registritest automaatselt lepingusse. “See välistab inimlikud eksimused, näiteks näpuvead isikukoodi või kinnistu andmete kirjutamisel,” lisas Peep.

Uus infosüsteem on notari kliendile mugavamaks teinud ka riigilõivu tasumise — „e-notari“ infosüsteem koostab automaatselt iga konkreetse makse sooritamiseks vajalike andmetega eeltäidetud maksekorralduse plangi. Seetõttu vähendab „e-notari“ kasutuselevõtt oluliselt võimalust, kus registrit pidav kohus ei saa rahuldada registrikande tegemise avaldust riigilõivu maksekorralduses või lepingus esinevate andmevigade tõttu.

„E-notari“ abil kiireneb ka registrit pidavate kohtute töö: enam ei pea notari arvutist väljatrükitud dokumentidelt andmeid uuesti sisestama ning väheneb ka registripidaja näpuvigade võimalus.

E-notar on notarite koja tellimusel justiitsministeeriumi registrite ja infosüsteemide keskuse poolt tehtud infosüsteem.